af Morten Fischer

UHØRT finder sted den 10. august 2013 på Refshaleøen i København. Festivalen har i sin grudform eksisteret siden 2010 under navnet Refshalen Festival. MUSIKEREN sætter fokus på nogle af sommerens festivaler med bands fra det rytmiske vækstlag.

Barricade

UHØRT giver de optrædende musikere forplejning på festivalen, og derudover gives et tilskud til transportudgifter. Her bandet Barricade under deres koncert sidste år. (Foto: Tue Asmus Blichfeldt)

MUSIKEREN har spurgt en håndfuld af sommerens festivaler om, hvordan musikere og bands kan finde vej til deres programmer, og hvad de får ud af det.

I årenes løb har festivalen vokset sig større, og interessen omkring vækstlagsinitiativet er også steget støt blandt vækstlagsmusikere, brancheaktører og publikum.

Fra i 2010 at være en festival for medlemmerne i øvelokaleforeningen Refshalen (og arrangeret af selvsamme) er vi nu i 2013 en landsdækkende begivenhed for alle landets vækstlagsmusikere arrangeret af ORA, landets øvelokaleforeninger og diverse brancheorganisationer. Derfor mente vi også, at festivalen trængte til et nyt navn. Nu hedder vi UHØRT.

Profil

UHØRT er en bandudviklingsfestival - vi arbejder for den varige effekt hos de optrædende bands, ikke her-og-nu successen. Derfor har festivalens tre scener hver to bandcoaches tilknyttet, som overværer de enkelte koncerter. Efter koncerten mødes coachene med bandet til en snak om koncerten, musikken m.v. Mødet er en unik mulighed for vækstlagsbandsene til gratis at få råd, vejledning og konstruktiv kritik på deres arbejde, og noget der er med til at sikre, at der er et seriøst fokus på fremtidsperspektivet.

Coach-initiativet har vi haft alle festivalens leveår, og det har vist sig at være en kæmpe succes og meget brugbart for de optrædende bands.

Udover at være en bandudviklingsfestival, skal UHØRT også bredt vise, hvor meget spændende og god vækstlagsmusik, vi har i Danmark. Festivalen skal være et sted, hvor publikum kan få udvidet deres musikalske horisont og få stillet deres musikalske nysgerrighed. Den 10. august kan folk komme til Refshaleøen og lytte til en masse ny upcoming musik – her er noget for alle typer musiknydere.

Booking-kriterier

For at komme i betragtning til at spille på UHØRT, skal man sende en ansøgning. Via et online ansøgningssystem uploader alle bands musik, billeder, genrebeskrivelse og pressetekst. Vores bookinggruppe lytter alle ansøgninger igennem og sender 50 videre til vores eksterne lytteudvalg.

Herefter sidder vores 16 mands store lytteudvalg og finder de navne, vi præsenterer på årets festival. Vi har i år modtaget godt 200 ansøgninger, og feltet har været utrolig stærkt.

De bands, der bliver udvalgt til at spille på festivalen, udvælges ud fra flere forskellige kriterier. Musikken skal have kunstnerisk kvalitet, være nytænkende og modig. Formålet med UHØRT er at præsentere og eksponere en bred vifte af den danske vækstlagsmusik, og det skal vores endelige lineup afspejle. Derfor udvælges bandsene ikke nødvendigvis ud fra evne alene, men ligeledes ud fra, om de har noget interessant og vedkommende på hjertet.

Vi booker i år tre hovednavne udover de bands, som har ansøgt. Hovednavnene er alle fra det øvre, danske vækstlag og er blandt andet på programmet for at give vækstlagsmusikerne en god oplevelse i form af (bl.a.) mange publikummer og god presseomtale.

Publikum

UHØRT er et gratis arrangement. Vi håber på omkring 2000 publikummer, hvilket at dømme ud fra publikumsantallet de forrige år er realistisk.

Betaling

Bandsene får blandt andet professionel coaching efter deres koncert og en række professionelle fotos fra deres koncert, de efterfølgende kan bruge i pr-regi. De optrædende bands får deres navn på flyers og plakater, der omdeles og ophænges i Københavnsområdet, og derudover stor omtale og eksponering på vores hjemmeside, sociale medier, i magasiner og aviser. Vores presseafdeling sørger for, at alle bands får en solid pressedækning – også i deres lokalmiljø.

Forplejning, rejse, ophold

UHØRT giver de optrædende musikere forplejning på festivalen, og derudover gives et tilskud til transportudgifter.

Synlighed

UHØRT har en kompetent presseafdeling, som allerede er i fuld gang med at gøre en masse forskellige medieplatforme opmærksom på, at vi er her igen.
Vi vil fortælle historien om det enkelte band og give publikum, branchefolk og presse mulighed for at høre bandets fortælling inden de spiller på festivalen. Vi kommer også til at køre en feature med de enkelte bands, både på hjemmeside og Facebook. Derudover kontakter vi hvert bands lokalmiljø for at få bandet godt eksponeret på hjemegnen.

Vi inviterer ligeledes branchefolk og presse til Refshaleøen den 10. august.

Hvad får et band ud af at optræde på festivalen?

UHØRT er en bandudviklingsfestival for den danske vækstlagsmusik. At spille på UHØRT betyder, at man får en god mulighed for at spille sin musik foran et stort publikum, branchefolk og pressen.

Det er en vigtig del af det at komme ud med sin musik, at bandsene får mulighed for at komme ud af de mørke øvelokaler og ud i sommersolen og vise omverdenen, hvad de har på hjerte. Bandsene får også mulighed for at møde og udveksle erfaringer og idéer med andre vækstlagsmusikere.

Ligeledes er det klart en stor kvalitet ved festivalen, at vi har coach-initiativet. Det er der et rigtig stort udbytte i. Derudover får bandsene som tidligere beskrevet også god eksponering igennem UHØRT. Noget som kan være svært som vækstlagsband. Deres navn kommer på plakater i byrummet, på flyers, på de sociale medier og i den landsdækkende og lokale presse - alt sammen noget, som UHØRT står for.

www.uhørt.dk

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.