af Anine Fuglesang

Vi har spurgt en række af DMF’s medlemmer, der underviser i musik ved siden af deres egen karriere som musiker, om hvad de mener, er gode undervisningsmetoder.

"En god musiklærer er en, der tager udgangspunkt i elevens ønsker," fortæller Mads Wegner.

Mads Wegner, 38 år, guitarist og sanger. Underviser på talentlinjen og i heavy metal-samspil på Musisk Skole Kalundborg og i guitar på Ingrid Jespersens Gymnasieskole.

Hvad er en god musiklærer?

Det er en, der er engageret og entusiastisk, og som spotter, hvad der skal til for at hjælpe eleven på vej og der, hvor eleven gerne vil hen. En, som ikke udlever sine egne ambitioner og egne musikalske præferencer, men derimod tager udgangspunkt i elevens, og så handler det om at finde en balancegang mellem, hvad eleven ønsker at lære, og hvad læreren mener, der skal til for at lære det. Det finder man dels ud af gennem samtale med eleven, og dels ved at lytte til musik sammen. Jeg prøver altid på at lave det, som eleven gerne vil spille, og hvis det er for svært, laver jeg en enklere udgave.

 

Hvilken undervisningsmetode bruger du i din musikundervisning og hvorfor?

Jeg bruger meget samspil i min undervisning, så der opstår en form for musikalsk tilstedeværelse i undervisningen. Tit spiller jeg lige så meget, som eleverne gør, for de får ofte mere ud af at spille sammen med andre. Handler det om at spille solo, skiftes vi, og nogle gange akkompagnerer jeg ved at synge, når eleven spiller. Så bliver det ikke så tørt. Mange af eleverne er ikke vant til at spille med nogen, og jeg tror, at man udvikler sig mere ved at spille med andre. Det giver appetit på det at spille, og det udvikler ens musikalske evner.

 

Hvad er det bedste ved at undervise i musik?

Der er mange ting, men for eksempel når man glemmer, at man underviser og bare har det sjovt, for så er samspillet for alvor lykkedes. Eller når jeg hører en elev, som, jeg først troede, var håbløs, rent faktisk spille noget, der giver mening. Derudover bliver jeg stolt, når mine elever bliver gode, og så er det fedt, når de kommer med numre, som jeg ikke kender. På den måde får jeg udvidet min horisont.

 

Hvad kan du bruge fra din undervisning og mødet med eleverne i din egen karriere som musiker?

Jeg lærer ofte ny musik at kende gennem eleverne, og nogle gange opdager jeg ting, som jeg selv kan finpudse ved mit spil ved at iagttage mine elever.

 

Hvad kan du give videre til dine elever fra din egen karriere som musiker?

Det er forhåbentlig evner til at have succesoplevelser, når man er ude at spille. Jo mere overskud man har, jo sjovere er det at spille.

 

Dette er en længere udgave af den artikel, der er bragt i MUSIKEREN 1 2015.

LÆS OGSÅ: Man bliver en bedre musiker af at undervise

LÆS OGSÅ: Storholdsundervisning bliver ikke ideel

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.