af Anine Fuglesang

Vi har spurgt en række af DMF’s medlemmer, der underviser i musik ved siden af deres egen karriere som musiker, om hvad de mener, er gode undervisningsmetoder.

Det er vigtigt, at de studerende bliver afklarede om, hvad de vil bruge deres teknik til, mener Laura Toxværd. (Foto: Pressefoto)

Laura Toxværd, 37 år, saxofonist og jazzkomponist. Underviser på Rytmisk Musikkonservatorium i music performance og hovedinstrument samt vejleder i bachelorprojekter.

Hvad er en god musiklærer?

Det er en, der er oprigtigt interesseret i, hvad der rører sig hos den studerende, og hvad musikken betyder for vedkommende. Jeg har selv oplevet, at de lærere, jeg har haft, der var bedst, var oprigtigt engagerede og spillede sammen med mig.

 

Hvilken undervisningsmetode bruger du i din musikundervisning og hvorfor?

Jeg påtager mig en vejlederrolle. Ikke kun i forbindelse med bachelorprojekterne, men i min undervisning generelt. Men jeg vil også gerne skabe et forholdsvist ligeværdigt forhold, for det er ikke altid mig, der har det præcise svar på, hvad jeg skal lære dem. Men ved at lære dem at kende gennem samtale og ved at spille sammen, får jeg en fornemmelse af, hvad de kunne have brug for fra mig for at komme videre i deres kunstneriske proces.
Min vejledende lærerrolle fungerer også godt i forhold til den teknik, de skal lære, for det er vigtigt at lære teknik og blive afklaret om, hvad man vil bruge sin teknik til.

 

Hvad er det bedste ved at undervise i musik?

Når jeg selv bliver overrasket og får en erkendelse i mødet med den studerende, og når jeg ser, hvordan tidligere studerende færdes i verden med deres musik.

 

Hvad kan du bruge fra din undervisning og mødet med eleverne i din egen karriere som musiker?

Det er i virkeligheden den bedste vej til at blive fornyet selv, hvilket jeg har brug for i mit kunstneriske virke, og det får jeg ved at undervise, fordi jeg bliver konfronteret med nye mennesker, som jeg ikke selv har opsøgt eller spillet med. De spritnye musikalske møder er en stor musikalsk inspiration, blandt andet fordi de er yngre end mig og kommer med en frisk energi. De er på vej ud i verden, og derfor kommer de med en nysgerrighed.

 

Hvad kan du give videre til dine elever fra din egen karriere som musiker?

Når jeg får nye elever, taler vi nogle gange om, hvad de gerne vil have ud af undervisningen med mig, og der taler vi selvfølgelig om min karriere. De ser jo, at jeg har udviklet mit musikalske sprog og min kunst.
Jeg er ikke underviser i en mesterlære-tradition, men alligevel er jeg nogle skridt foran dem og har derfor perspektiv på det at arbejde med sin kunstneriske udvikling i kunsten og i karrieren. Og så vil jeg meget gerne lære dem at være seriøse, fokuserede og vedholdende.

 

Denne artikel er en længere udgave af den artikel, der er bragt i MUSIKEREN 1, 2015.

LÆS OGSÅ: Man bliver en bedre musiker af at undervise

LÆS OGSÅ: Storholdsundervisningen bliver ikke ideel

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.