af Anine Fuglesang

Vi har spurgt en række af DMF’s medlemmer, der underviser i musik ved siden af deres egen karriere som musiker, om hvad de mener, er gode undervisningsmetoder.

”Børnene skal føle sig som pianister fra starten,” lyder det fra Anne Øland. (Foto: Alan Mattison)

Anne Øland, 65 år, pianist og professor på Det Jyske Musikkonservatorium.

Hvad er en god musiklærer?

Det er en, der både selv er musiker og formår at lære fra sig. En, som ved, hvordan man griber undervisningen an og kan undervise ud fra elevens alder.

 

Hvilken undervisningsmetode bruger du i din musikundervisning og hvorfor?

Jeg har min egen metode, som man kan læse om på www.klaverkufferten.dk. Men det kommer meget an på, om det er voksne eller børn, der skal undervises. Hvis det er børn, der ikke har fået undervisning før, mærker jeg, hvilken karakter barnet har. Jeg prøver at gøre undervisningen meget vidende og interessant. Jeg bruger for eksempel en metode, hvor de først skal lære de sorte tangenter. Jeg giver dem nogle små stykker, så de føler, at de allerede første gang, de spiller, er pianister. De skal ikke sidde og spille tonen C hundrede gange uden at mærke, at der sker noget. Jeg bygger det op hele vejen igennem for børnene, så det er kvalitet, viden og inspiration, der er forbundet med hinanden, og så er det vigtigt, at de kender mine kvalitetskrav og nøjagtig ved, hvad de har for til hver gang.
Hvis det er voksne, hjælper jeg dem med deres fingersætning, og hvordan de fysisk bevæger sig i hele klaverspillet Hvis de kommer rigtig langt, går jeg på afstand og lytter til dem som et publikum, men det er først, når jeg har opbygget alle kvaliteterne, og de ikke længere er i tvivl om noget som helst. Så de føler sig frie, for enhver undervisning skal bygges på frihed som en kvalitet.

 

Hvad er det bedste ved at undervise i musik?

Det er musikken i kombination med eleverne. Jeg elsker musikken og mine elever, og jeg elsker at se, at de udvikler sig og vokser.

 

Hvad kan du bruge fra din undervisning og mødet med eleverne i din egen karriere som musiker?

Det styrker min viden og mig som musiker og glad person. Desuden gør det mig mere bevidst om, hvad der skal til, for at musikken kan komme frem. Med voksne er det musikken, der skal frem, og med børn er det børnene, som skal udvikle sig så stærkt, at de er frie nok til at få musikken ud. Og så styrker det mig, når jeg går på scenen, at jeg er vant til at formulere og iagttage.

 

Hvad kan du give videre til dine elever fra din egen karriere som musiker?

Svaret er faktisk det hele. Men ellers er det glæden ved at være pianist, og at eleverne tænker sig om og er velorganiserede og velfungerende. At de kan deres ting og er venlige og imødekommende. Men det er også meget en situation, der handler om give and take. De får noget fra mig, og jeg får noget fra dem. Og ellers taler vi meget om min karriere i frokostpauserne, når de spørger ind til forskellige oplevelser og erfaringer.

 

Denne artikel er en længere udgave af den artikel, der er bragt i MUSIKEREN 1, 2015

LÆS OGSÅ: Man bliver en bedre musiker af at undervise

LÆS OGSÅ: Storholdsundervisning bliver ikke ideel

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.