af Birgitte Theresia Henriksen

Nye anbefalinger til musikskolerne viser vejen til, hvordan flere børn får undervisning i musik.

Musikskolerne skal fremover ikke blot udvikle elevernes musikalske færdigheder, men også hjælpe til at blive en ”driver for menneskelig og social dannelse" (foto: Victor Knotzel)

Ifølge Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik betragtes musikskolerne ofte som en af de største kulturpolitiske successer i Danmark i nyere tid.

Men det er ved at ændre sig. Derfor har udvalget drøftet musikskolernes rolle fremover og er kommet med en række anbefalinger. 

”Vi ønsker at øge tilgængeligheden til musik for børn, det er det det hele drejer sig om,” siger Bente Dahl, formand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik om rapporten med de nye anbefalinger.

 

Mere musik i reformen

De seneste ti år har musikskolerne oplevet et faldende elevtal, og musikundervisning i folkeskolen er skrumpet ind. Men til gengæld har folkeskolereformen medført et behov for at udvikle nye undervisningstilbud og et gensidigt lovpligtigt samarbejde.

Et af de i alt seks områder Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik omtaler i anbefalingerne er netop derfor samarbejdet mellem musikskolen og folkeskolen.

LÆS OGSÅ: Tema i nyeste MUSIKEREN – om musikundervisning

Musikskolerne skal fremover ikke blot udvikle elevernes musikalske færdigheder, men også hjælpe til at blive en ”driver for menneskelig og social dannelse” uden at gå på akkord med den store faglighed, der findes i musikskolerne nu. Og det glæder Bente Dahl fra Statens Kunstfond.

”Flere børn vil få adgang til musikken, når den også kommer ind gennem folkeskolen og ind i flere fag, og det er jo nødvendigt for børnenes skyld,” siger formanden, der selv har været musikunderviser i 40 år og blandt andet har gode erfaringer med musikskolens samarbejde med folkeskoler rundt om i landet.

Baseret på erfaring og viden

Udvalget består af folk, der sidder i mange netværk i musikmiljøet og har løbende kontakt til musiklivet. De har valgt at udarbejde anbefalingerne netop på baggrund af den viden og erfaring, som de tilsammen besidder.

”Projektstøtteudvalget er utroligt optagede af, hvordan vi får gjort musik og undervisning i musik mere tilgængelig for børn. Sammen har vi en masse erfaring og viden, så derfor har vi lavet de her anbefalinger, som man kan bruge, hvis man har lyst,” forklarer Bente Dahl.

Anbefalingerne er inden for seks områder:

1) musikskolen og folkeskolen, 2) musikskolen og omverdenen, 3) musikskolens læringsmiljøer, 4) musikskolen og tilgængelighed, 5) musikskoleloven og ressourcer og 6) musik og teknologi.

LÆS ANBEFALINGERNE: Musikskolerne i fremtiden

Ansøg om tilskud til musikundervisning

LÆS OGSÅ: Voxpop med musikundervisere

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.