Peter Jensby Jensen, 44 år, orgel, organist og kantor fra DFM 1996, fuldtidstjenestemand som organist ved Adventskirken i Vanløse.

F.M. Alexander opfandt Alexanderteknik, som i dag bruges af musikere verden over.

Hvorfor træner du?

Fik i slutningen af 2005 en overanstrengelsesskade, som satte mig ud af stand til at bruge mine arme og hænder. Jeg kunne ikke engang skrælle en kartoffel. Jeg startede straks med Alexanderteknik, men var kontinuerligt helt eller delvist sygemeldt i 11 måneder, før jeg igen kunne arbejde fuldtid. Fik også fysioterapi og en kort overgang akupunktur og gik til en rheumatolog, som gav mig blokader. Jeg mener absolut, at Alexanderteknikken gjorde den store forskel, selvom fysioterapi i form af træning hæver tolerancen overfor belastning og derfor også er af det gode. Massage eller blokader isoleret er for mig at se som at skifte bukser på en person med inkontinens: Hvis man ikke fjerner inkontinensen, er de sikkert våde igen om et øjeblik. Eller sagt på en anden måde - det nytter ikke at helbrede overanstrengelsen, hvis du ikke fjerner det, der førte til den!

 

Fortæl om træningsformen

Teorien bag Alexanderteknik er, at vores muskulatur er udstyret med evnen til at anvende sig selv mest muligt hensigtsmæssigt, hvis vi forstyrrer kroppen mindst muligt i den proces. Man lægger sig på gulvet en gang dagligt i ca. 20 minutter i en position kaldet semi-surpine (nærmest føde-stilling) med hovedet let hævet fra gulvet og "mediterer" sine muskler ud i forlænget tilstand. Denne position rejser man sig fra videre mod de gøremål, man måtte have, mens man forsøger at fastholde det, man har opnået i semi-surpine. 

 

Hvad får du som musiker ud af den træning?

En meget større fysisk udholdenhed, som slider mindre på kroppen. Dette gælder både ved musiceren og alle andre fysiske aktiviteter. Der opnås også en større smidighed, idet man aldrig låser kroppen. Som musiker og privatperson er min krop derfor altid meget mere parat til det, jeg forventer af den. Derudover er mængden af almindelig ømhed (jeg huggede brænde/cyklede ekstremt langt/gik meget langt i går) kraftigt minimeret, da man jo lærer at bruge sin muskulatur hensigtsmæssigt.

 

Hvem vil du anbefale træningsformen til?

Det virker i hele kroppen over for alle former for brug af muskulatur. Jeg mener, Alexanderteknik er en nøgle til ordentlig og samvittighedsfuld brug af din krop. Uafhængig af din råstyrke eller øvrige helbredstilstand. Som sådan kan alle få glæde af teknikken - på arbejdet og i fritiden.

 

Hvad koster det?

Startgebyr ca. 18 lektioner á 400 kr. Siden har jeg modtaget en lektion á  400 kr. ca. hver tredje uge.

 

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.