af Karen Bendix

På Det Jyske Musikkonservatorium har de rytmiske musikere fysisk træning med sangerinden og fysioterapeuten Marit Bach Green. MUSIKEREN har stillet hende syv spørgsmål om god træning for musikere.

Marit Bach Green er uddannet sanger og fysioterapeut. Hun underviser på Det Jyske Musikkonservatorium i Krop & Musik samt Bevægelseslære og er i sin fritid sanger i Vokalensemblet Vocal Line.

Hvem underviser du?

Cirka to timer om ugen underviser jeg musikerne fra de rytmiske uddannelser inde i et af de store lokaler på DJM. RM-folket har 10 undervisningsgange á to timer hver uge, hvorimod RMB-erne har dobbelt så mange.
Holdene kan variere fra 7 til 10 personer m/k og bliver tilfældigt sammensat således, at der på det samme hold kan være både instrumentalister, sangere og udvekslingsstuderende i en stor forening. Dette gør, at jeg ikke kan tage ret mange individuelle hensyn, når det drejer sig om den enkelte persons behov.

 

Hvilke træningsformer skal de studerende igennem?

Faget fokuserer meget på kropsbevidsthed og jordforbindelse. At man arbejder med både den fysiske, men også den psykiske del af disse begreber – det overlapper hinanden!
Vi har i efterårssemestret beskæftiget os med:
1. Brystkasse og åndedrættet
2. Sund kropsholdning og bækkenets betydning
3. Skulder- og nakke-tema
4. Opvarmningsprogram før en koncert
5. Qi Gong - vejrtrækning/koncentration og flow
6. Den siddende stilling og løfteteknik for musikere
7. Forebyggelse af seneskedehindebetændelse – øvelser, selvbehandling, viden om, hvorfor det opstår
8. Grounding-tema – fokus på kropsbevidsthed, nærvær og det at være i kontakt med sine følelser. Viden om..
9. Hvordan du står med dit instrument –ergonomi
10. Stresshåndtering

 

Hvorfor er det vigtigt for musikere at træne kroppen?

Uden her at gå nærmere ind i de forskellige træningsformer kan man sige under ét, at træning gør en masse gode ting for musikere. Man har meget bedre kontakt til sin krop, man får mere lyst til at være kropslig i alt muligt andet. Ja, man kan sige, at den kropslige del kommer op i et højere gear, og det smitter af på din måde at kommunikere med andre på. Fx i dit kropssprog, den måde du kommunikerer ting ud, og i din måde at spille på, hvor du er nemmere at aflæse for dine medmusikere. Og ikke mindst - du får det bedre med dig selv, når du føler dig i god form og holder dine eventuelle skavanker i skak, eller bedre - at de helt forsvinder .
Den mere fysiologiske side af sagen: Du får en bedre udholdenhed i dine muskler og en bedre styrke – det kan mærkes på mængden af tid, du øver dig på dit instrument. At du kan holde i længere tid, uden du får muskel- og led-gener, og du holder det væk længere tid, hvis man ser det på den lange tidsbane.
Sangere og blæsere kan også have stor gavn af at træne. Især træning, der er baseret på at få pulsen og vejrtrækning op, fordi de der igennem får en bedre kontakt til deres vejrtrækning med alt, hvad det indbefatter. En dybere vejrtrækning, en længere aktiv udånding, der hjælper til støtten, som er utrolig vigtig for den type musikere og en hurtigere reaktionstid af diafragma, der forkorter indåndingsfasen.
Det kan også være, du er typen, der altid har en enorm energi. Måske skal du lære den anden side af dig at kende. Den side, der siger, at hvis jeg nu lærer at komme ned/stresse af med grounding-  og afspændingsøvelser, så giver den side af mig måske et skub i den rigtige retning til, at jeg bliver en bedre musiker.

 
Marit Bach Green har efter konservatoriet uddannet sig til fysioterapeut, og synger stadig i vokalensemblet Vocaline.

Hvilke specielle kropslige udfordringer har man som professionel musiker, og hvad skal man specielt være opmærksom på?

Det er meget forskelligt, men nogle strenge-instrumentalister er fx plaget af seneskedehindebetændelse. Når de endelig er kommet ind på et musikkonservatorium, og det er deres drømmestudie, så er det svært at måtte opgive pga. en betændelsestilstand. Men nogle personer døjer virkelig med deres skader og har svært ved at få råd til en kompetent behandling, da økonomien sætter grænser. De skal først og fremmest være opmærksomme på deres arbejdsstillinger. Derudover er nogle musikere disponeret for at udvikle disse skader, og de må virkelig tage ansvar for at holde tilstanden nede med øvelser, massage, selvbehandling af triggerpunkter m.m., inden det bliver så slemt, at de må holde pause fra studiet eller værre holde helt op med at spille.

 

Hvordan undgår man skader?

Man undgår skader ved at reagere på sin krops signaler i tide. Det lyder måske som en kliché. Men fakta er, at mange ignorerer kroppens signaler, fordi de virkelig har travlt. Mange slår det hen med, at det går nok væk i morgen. Eller…jeg skal lige igennem den her weekend med spillejob, så har jeg nogle dage fri etc. Hvis man i stedet brugte 10-15 min. på træning og lidt selvbehandling, så vil man i de fleste tilfælde kunne holde irritationen nede, og i den sidste ende vil der blive længere og længere mellem, man mærker noget til sit problem. Og man føler sig stærkere fysisk og psykisk over at have styringen, når det gælder ens krop og ikke omvendt.

 

Hvordan sammensætter du et musikerrelateret træningsprogram?

Det kan mildt sagt være svært at lave ét program, som passer til alle musikere, netop fordi deres individuelle behov og krav er vidt forskellige. Men hvis jeg skulle gøre forsøget vel vidende, at jeg ikke tilgodeser de individuelle problematikker, så skulle det i store træk være:

1.    5-6 Qi Gong øvelser, der tager de store muskelgrupper med til en start som en slags opvarmning. Det kan være bounce-øvelsen, cirkeløvelsen, hængetræet, vindmølleøvelsen, bækkenrotation og skulderrotation. Alle øvelser skal udføres i et langsomt tempo og med fokus på en rolig og dyb vejrtrækning.
2.    Dernæst øvelser med mere styrkemæssig karakter: Her vil jeg udtage styrkeøvelser for ryg, bækken og mave. Grunden til, det er vigtigt at udvælge disse muskelgrupper som de vigtigste, er, at de er nært knyttet til rygsøjlens S-form. Og da mange problematikker kan undgås ved at bevare en god holdning, vil jeg prioritere disse muskelgrupper.
3.    Der skal også sættes fokus på skulder/nakke-øvelser, da musikerlidelser såsom spændingshovedpine, seneskedebetændelse, muskel- og ledsmerter ofte stammer herfra. Her vil jeg give øvelser, der er baseret på styrke og smidighed.
4.    Dette vil typisk være et opbygget program, der fokuserer meget på den fysiske side af sagen, og afhængig af personen vil jeg krydre det med noget konditions-træning (puls op), noget selv-behandling af triggerpunkter og sikkert også nogle stræk-øvelser.

Men som sagt, det er meget individuelt. Jeg har derfor den ene af undervisningsgangene eleverne inde til en individuel snak om deres instrument, og måden de håndterer det på. Her får eleven mulighed for at stille konkrete spørgsmål, og vi får gået nogle punkter igennem, som man typisk ikke går i dybden med, hvis hele holdet står med på sidelinjen.

 

Hvilken form for fysisk (og mental) træning vil du anbefale musikere generelt?

Kombinér to slags træning – én træningsform, der får pulsen op, samt en træningsform, der mere er baseret på styrke, smidighed og grounding, såsom yoga og pilates. Man kan også i dag købe sig til megen god træning gennem dvd og afspændingsmusik på cd, hvor du kan stykke dit eget program sammen derhjemme.

 

Hvilke råd vil du give til professionelle musikere, så de undgår varige skader?

Hav en god kropsbevidsthed ved at træne med noget, som du godt kan lide og synes er sjovt.  Og arbejd hele tiden, hele livet med din grounding i hverdagen. Derved bliver du bedre til at reagere i tide, når/hvis dit problem melder sig. Er uheldet ude, så find en behandler, du er tryg ved – sammen skal I finde ud af, hvor problemet stammer fra, hvad du kan gøre af øvelser og eventuelt selvbehandling.

 


Faktaboks:

Navn: Marit Bach Green, 43 år
Uddannelse: Fysioterapeut 1991-94, Almen Musikpædagog fra DJM 1998-2003, Pilates-instruktør og kurser indenfor Krop og Stemme.

Arbejdsplads i forbindelse med træning af musikere:
Det Jyske Musikkonservatorium - Ansat siden 2006
Rytmiske uddannelser: RM, RMB, D-RMB og AM (lidt on/off med AM)

Kontakt:
Marit Bach Green på maritgreen@stofanet.dk

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.