af Michael Kjærgaard

De bedste amerikanske musikkonservatorier tilbyder sine studerende undervisning i Alexanderteknik. Det fortæller den amerikanske violinist Michelle Makarski, som har bragt teknikken med sig som violinlærer på Det Jyske Musikkonservatorium.

Violinist og Alexanderteknik-instruktør Michelle Makarskis er ansat som violinprofessor ved Det Jyske Musikkonservatorium.

Den amerikanske violinist Michelle Makarski opdagede Alexanderteknikken på et kritisk tidspunkt i sin karriere. Store forventninger fra hende selv, og en lærer, som i teenageårene havde tvunget hende til at spille uden en skuldepude, var begyndt at forvolde store fysiske smerter. Under en koncertturné begyndte hun at miste lysten til violinspillet

Men et tilfældigt møde med en ældre kvinde efter en koncert, som præsenterede hende for Alexanderteknikken, gav hende fornyet lyst til at svinge violinbuen.

Det er måske ikke en kun en tilfældighed, at det var i USA, at Michelle Makarski faldt over Alexanderteknikken. De mest fremtrædende amerikanske musikkonservatorier har længe tilbudt de studerende undervisning i Alexanderteknik, der som regel er så populære og overbookede, at de studerende må vente flere semestre, før de kan starte på undervisningen.

”Ofte vil en studerende, der tager gruppeundervisning, opdage potentialet ved teknikken og få lyst til at tage enetimer hos en privatlærer. På nogle skoler er Alexanderteknikken dog kun et tilbud til vokal-studerende. Det er mit indtryk, at alle skoler gerne ville kunne tilbyde undervisningen til samtlige studerende, men med den nuværende økonomiske situation for skolerne er det ofte ikke muligt,” fortæller Michelle Makarski.

 

Start uden et instrument

Hun underviser i dag på Det Jyske Musikkonservatorium i Århus. Som fuldtidslærer i violinspil har hun ikke selv mulighed for at give enetimer i Alexanderteknikken til de studerende. I stedet vil hun skabe et sommerkursus, hvor de studerende vil kunne få gruppeundervisning, og på længere sigt er det planen at få en dedikeret kollega til at tilbyde Alexander-undervisning sammen med performance instructions

Det er vigtigt at starte med individuelle instruktioner i teknikken, fuldstændig uden sit instrumentet, forklarer Michelle Makarski og uddyber:

”Alexanderteknikken handler primært om at lade være med at gøre noget. Det kræver koncentrerede studier at lære teknikken, og en af grundene til, at den trods alt ikke er mere udbredt, er, at det tager flere undervisningstimer, før man er i stand til at forstå teknikkens mulighed for at opnå radikale forandringer."

 

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.