af Martin Blom Hansen

Violinisten Søs Nyengaard er glad for sin faste stilling i Aarhus Symfoniorkester. Men hun har også kæmpet hårdt for den. Og hun misunder ikke de kolleger, der lever som freelancemusikere.

At være fastansat giver en økonomisk sikkerhed. Og en fastansættelse giver et mentalt overskud til at yde noget mere – inden for og uden for orkestret, mener Søs Nyengaard, der står med violinen på billedet.

Søs Nyengaard har spillet violin, siden hun var otte år. Allerede dengang var hendes mål at blive musiker i et stort symfoniorkester. Det mål nåede hun i 1988, da hun fik ansættelse i et symfonikorkester i Australien – hendes andet hjemland. Siden 1994 har den i dag 50-årige Søs Nyengaard været fastansat som violinist i Aarhus Symfoniorkester.

”Jeg har nået mit mål, og man kan godt sige, at det er en form for belønning. Jeg føler mig ekstremt privilegeret. Men samtidig føler jeg også, at jeg har fortjent det. For jeg har gjort den indsats, der var nødvendig,” siger Søs Nyengaard.

Benhårdt fokus og mange afsavn

Vejen frem til en fast stilling i et symfoniorkester er brolagt med ensomme øvetimer og sociale afsavn.

”Jeg har altid spillet og øvet meget. Da jeg begyndte på konservatoriet i Adelaide i Australien, hvor jeg boede dengang, var det musik 24 timer i døgnet. Jeg bestilte ikke andet end at øve og øve – og spille alle de orkesterjob, jeg kunne få. Mit sociale liv bestod af mine medstuderende og mine elever. Jeg havde på et tidspunkt 12 elever. Men det var mest for at overleve. I Australien fik jeg ikke penge, mens jeg studerede. Der er ikke SU som her i Danmark. Jeg var virkelig fattig i den periode. Men det gjorde ikke noget. Jeg vidste, hvad jeg ville.”

Fem minutter foran dommerpanelet

Det er dog ikke nok at være en flittig og dygtig musiker, hvis man vil vinde en konkurrence om en fast plads i et symfoniorkester. Der er ”rigtig meget psyke involveret”, som Søs Nyengaard siger.

”Selvfølgelig skal man være dygtig. Men man skal først og fremmest være indstillet på de vilkår, der er i vores verden. Konkurrencen bliver hårdere og hårdere, og der er færre og færre job. Når man først er kommet ind i et orkester, er det fantastisk. Men årene, inden man kommer ind, er vanvittig krævende. For mig var det fire år som kontraktansat, inden jeg fik en fast stilling. Det var hårdt. Man skal have en enorm selvtillid og tro på, at man kan det her. Og man har fem minutter til at kommunikere ud til en jury, at man er god nok. Fem minutter er ikke ret lang tid – ud af et liv, hvor man har spillet og forberedt sig til at komme igennem nåleøjet.”

Ikke nemt at være freelancer

Kunne du forestille dig et liv som freelancemusiker?

”Det ville jeg nødigt. Når man er ung, kan det være spændende nok. Man lærer meget, man kan hurtigt omstille sig, og man bliver dygtig på mange fronter af at komme ud at spille i mange forskellige sammenhænge. Men det er også opslidende, især når man bliver ældre. Hvis jeg med tre børn og et hus skulle leve af at være freelancer, ville det blive en meget usikker og ustabil tilværelse,” siger Søs Nyengaard.

Hun understreger, at en fast stilling i en symfoniorkester indebærer hårdt arbejde for at holde sig på et højt niveau. Man skal hele tiden være i topform og udvikle sig – lidt på samme måde som elitesportsudøvere.

Overskud til andre ting

At være fastansat giver en økonomisk sikkerhed. Inklusive en pensionsordning, som ifølge Søs Nyengaard heldigvis er blevet lidt bedre, end den var, da hun kom ind i Aarhus Symfoniorkester. Men en fastansættelse giver også et mentalt overskud til at yde noget mere – inden for og uden for orkestret, mener hun.

”Mange af mine kolleger  underviser på konservatoriet eller i musikskolen. Fødekæden skal jo fortsætte, og der skal være musikundervisning på både et lavere og et højere plan. Det er meget vigtigt, at vi sørger for at have dygtige danske musikere, der kan sidde i danske orkestre.”

Selv har Søs Nyengaard undervist og opdraget sine egne tre børn, der alle har spillet violin. Ved siden af arbejdet i symfoniorkestret spiller hun kammermusik i forskellige sammenhænge og er medlem af fusionskunstnergruppen ”Culturesheart”. Sidst, men ikke mindst, har hun nu i fem år været tillidsmand i Aarhus Symfoniorkester.


Om Søs Nyengaard:

Søs Nyengaard (Diana Susan Nyengaard), er født i 1962 i Danmark. Samme år flyttede familien til Australien. Søs Nyengaard begyndte at spille violin som otte-årig. Hun er uddannet ved Elder Conservatorium of Music ved universitetet i Adelaide. I 1988 fik hun stilling i The West Australian Symphony Orchestra” i Perth. I 1990 vendte hun tilbage til Danmark. I første omgang blev Søs Nyengaard kontraktansat i Aarhus Symfoniorkester, hvor hun i 1994 vandt en fast stilling.

Søs Nyengaard er gift og har tre børn. Udover jobbet i symfoniorkestret arbejder hun med kammermusik og er medlem af kunstnergruppen Culturesheart. Hun har siden 2008 været tillidsmand i Aarhus Symfoniorkester. Modtog i efteråret 2012 Sydbanks regionale musikpris i Aarhus.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.