af Morten Fischer

Dagpengesystemet kan hun godt leve med – det kan være irriterende, men fungerer i det store hele efter hensigten, oplever 38-årige Siv Elvestad, der freelancer som kontrabassist. Til gengæld ærgrer hun sig over en stigende tendens blandt de klassiske orkestre til at fravælge freelancere til fordel for andre fastansatte. Det er en uholdbar situation, mener hun.

”Hvis freelancerne uddør, hvad vil de så gøre?” spørger Siv Elvestad retorisk, der de senere år har oplevet, at telefonen ikke ringer så ofte som før. Det er der to grunde til, mener hun.

Orkestre sparer og vælger det sikre

Finanskrise og besparelser betyder, at man ind imellem hellere vil spare pengene end at ofre en afløser, når der er sygdom i orkestret. Dernæst undrer Siv sig over, at man ofte finder vikarer blandt allerede fastansatte i andre orkestre, som derved får dobbelt arbejde og løn i en periode. ”Eller man ringer efter en pensioneret musiker, som kan sidde ind med sine gamle kolleger.” Siv synes, det er synd, at man ikke tør afprøve nye kræfter og få nye input til orkestret i form af freelancere, der jo også repræsenterer den smidighed, som miljøet har brug for.

”Jeg finder en løsning,” er Sivs mantra – og to dage efter stod hun klar med sin kontrabas i Sønderborg.

 

Fra Norge til bylivet i Danmark

Siv blev uddannet på Norges musikkhøgskole i Oslo som 25-årig, hvorefter hun fik fast engagement i Narvik Ensemble i seks år, inden bylivet trak i hende, og hun søgte mod Danmark og fik ansættelse i tre år i Aalborg Symfoniorkester. Herefter flyttede hun til København, og livet som freelancer begyndte at tage form.

Sideløbende med, at hun varetog rollen som mor til en toårig dreng, fik hun opbygget et netværk og havde kontraktansættelser af to til seks måneders varighed i Sjællands Symfoniorkester og Aalborg Symfoniorkester. Også enkeltstående job i fx DR Underholdningsorkestret i forbindelse med musikindspilning til film og teater udgjorde hendes arbejdsliv.

Fik to timer til at beslutte sig

De senere år er der dog blevet længere mellem opgaverne, og situationen bliver mere og mere stressende og deprimerende jo mindre, der er at lave, oplever Siv. I november og december 2012 er hun på en to måneders kontrakt i Sønderjyllands Symfoniorkester – et job, hun er rigtig glad for, da det bl.a. fik hende ud af en længere periode uden opgaver, men samtidig et job, hun for at have timer nok til at holde sig i dagpengesystemet, ikke kunne tillade sig at sige nej til.

”Man skal vide, hvad man vil. Vær viljefast. Vær stærk. Det skal gå!” Siv Elverstad

 

Hun fik to timer til at tage stilling til at acceptere jobbet og finde ud af de praktiske ting omkring sit børnehavebarn på næsten seks år, rejseudgifter og økonomi samt en midlertidig bopæl i det jyske. ”Jeg finder en løsning,” er hendes mantra – og to dage efter stod hun klar med sin kontrabas i Sønderborg.

Kabalen gik op endnu en gang

Et billigt fremlejet værelse, kæreste og familie fra Norge suppleret med en god kollega og en ansat fra DMF’s A-kasseService til skiftevis at passe drengen, har fået den ellers umulige familielogistik til at gå op endnu en gang. ”Det er et helvede at være freelancer, men man vil meget gerne arbejde,” siger Siv, som ellers befinder sig godt med den varierende freelancetilværelse, hvis altså bare, der var arbejde nok, så hun havde mulighed for at tilrettelægge det bedre, lader hun forstå.

Hendes dreng starter i skole til næste år, hvilket ændrer situationen markant, så hun har besluttet sig for, at ”give det et lille år til,” som hun udtrykker det. ”Hvis ikke det bliver bedre, tager jeg til Norge, hvor finanskrisen ikke har ramt så hårdt, og hvor både familie og kæreste er bosat.” Siv er så småt begyndt at arbejde deroppe igen og har aktiveret sit gamle netværk, men er nødt til også at bo der, hvis hun skal have flere opgaver.

”Jeg elsker symfoniorkesteret af hele mit hjerte,” bekendtgør Siv på spørgsmålet om, hvorfor hun kæmper så indædt for at leve af musikken. Hendes bedste råd til andre er: ”Man skal vide, hvad man vil. Vær viljefast. Vær stærk. Det skal gå!”

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.