af Birgitte Theresia Henriksen

En selvstændig virksomhed med strategi om karriere i udlandet fra starten.

Postyr: ”Vi er do-it-yourself og har ikke noget management. (foto: Morten Kronborg)

Aarhusianske Postyr er en virksomhed, der bruger SWOT-analyser, erhvervspsykologer og forretningsstrategi som en selvfølgelighed. Fra begyndelsen har vokalgruppen haft en strategi om at være aktiv i udlandet.

”Vi lagde ud med at bruge en masse tid på at tale sammen og at få lagt en strategi,” siger Tine Fris, sopran og koordinator, der fortæller, at startskuddet til gruppens udlandseventyr var en konkurrence på en italiensk festival. De sendte deres første ep af sted, blev inviteret derned. Og vandt.

”Det gav den første bølge af interesse for os,” siger hun.

 

Synergieffekt ved produktmix

I kølvandet på interessen fra udlandet besluttede Postyr sig for at arrangere en turné. Med networking, sociale medier og research begyndte en turnéplan at tage form, og efterhånden som Postyr listede deres spillejob på Facebook, blev de kontaktet med tilbud om flere spillejob.

Det koster også noget at komme ud i verden, så Postyr har hele tiden fokus på, hvordan de skaber mersalg, når først de er ude, så de kan få det hele til at løbe rundt. De udbyder derfor et stort ”produktmix” som fx koncert, workshop og nodesalg og bringe det i spil på samme tid og sted.

Håndplukkede rådgivere

Som en del af strategien har Postyr etableret sig som professionel virksomhed og fik meget tidligt håndplukket egne rådgivere, heriblandt Gunnar Madsen fra ROSA og Jesper Mardahl fra Promus. De har igennem mange år haft Søren Skriver, administrerende direktør i Hummel, på deres advisory board og samarbejder tæt med Iceberg Records og Publishing.

”Vi er do-it-yourself og har ikke noget management. Vi har mange folk, der arbejder med os, men det er os, der samler trådene, for vi synes, det er spændende at være selvstændige.”

 

Hun understreger, at rollefordelingen i gruppen også er strategisk. Selv blev hun koordinator på baggrund af den personlighedstest, som alle i gruppen har været igennem for at afdække kompetencer, så de hver især gør det, de er bedst til.

Tips til udlandet fra Postyr

  • Fordel roller i gruppen, så I hver især ved, hvem der gør hvad, og så I gør det, I hver især er bedst til.
  • Hav et godt produktmix, så I skaber synergi, når I er ude: Fx festivalkoncerter, kirkekoncerter, skolekoncerter, musiksalg, nodesalg, undervisning samt materiale og koncepter for undervisning.
  • Vær så aktive som muligt, når I er ude. Spil fx flere koncerter om dagen eller kombiner med andet fra jeres produktmix.
    Tag en chance en gang i mellem og sig så vidt muligt altid ”ja, og …” og ikke ”ja, men …”.
  • Sørg for at have ordentlige rejseforhold. Der skal være rum til at være alene, så I ikke bliver for smadrede på den lange bane.

LÆS MERE: Fokus på udlandet i MUSIKEREN nov/dec 2015


Om Postyr

A cappellagruppe med sopran Tine Fris, alt Line Groth, tenor Anders Hornshøj Laugesen og bas (samt laptop) Kristoffer Fynbo Thorning.
www.postyrproject.com   

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.