af Birgitte Theresia Henriksen

Som musiker kan du bruge data fra streaming og sociale medier til at planlægge din udlandsindsats.

"Mexico er det allerstørste marked for Sleep Party People, så hvis vi skal på turné, så hvorfor ikke der?" siger Christian Taagehøj (foto: Stella Gelardi Malfilâtre)

En kæmpe fanskare i Mexico. Det var, hvad data fra streaming og sociale medier afslørede for Sleep Party People, hvis manager planlagde deres turné i udlandet efter big data.

"Find ud af hvor du har dine fans ved at bruge data fra streamingtjenester og sociale medier. Og planlæg dine koncerter efter det."

 

Sådan lyder anbefalingen fra manager og musiker Christian Taagehøj, der via digitale data fra streamingdistributøren og fra Facebook Insights har analyseret sig frem til, at det største marked for Sleep Party People er Mexico.

En viden, han som bandets manager bruger strategisk til turnéplanlægning. 

”Som musiker kan man ligeså godt vælge steder ud fra, hvad data viser. Mexico er det allerstørste marked for Sleep Party People, så hvis vi skal på turné, så hvorfor ikke der? Lige nu planlægger vi udlandsindsatsen ud fra hvor, bandet har mange fans. I maj var vi på turné i Polen, som vi også planlagde ud fra de her data, og vi solgte rigtigt mange billetter,” siger Christian Taagehøj.

 

Datatips fra Taagehøj

Digitale data fra sociale medier og streamingtjenester giver dig indsigt i, hvem dine fans er, og hvor de bor. Brug dem, når du planlægger udlandsaktiviteter. Sådan gør du:

  • Få data fra Facebook Insights, fra Soundcloud og fra din digitale musikdistributør.
  • Ofte kan du få et login direkte fra din digitale distributør, så du selv kan se data på, hvor i verden, man lytter til din musik. Typisk via en top 10 og et landekort og på tværs af tjenester som Spotify, Wimp, Tidal, iTunes etc.
  • Hvis du har en pladeselskabskontrakt, har det normalt aftalen med den digitale distributør, og på et større pladeselskab sidder der typisk folk og laver analysearbejdet allerede.
  • Der kan være grænser for, hvor langt man kan gå tilbage i data, og derfor er det en god idé løbende at samle sine data i fx Excel eller Google Drive.

LÆS MERE: Fokus på udlandet i MUSIKEREN nov/dec 2015


Om Christian Taagehøj

Manager for Sleep Party People, CODY og LUSTER samt musiker i Slaraffenland.Har en BA i Music Management og læser nu en Master i Digital Innovation & Management på IT-Universitetet med fokus på Big Data-analyser af forbrugeradfærd.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.