af Karen Bendix

Anders Hvidberg tog med tre kolleger fra Roskilde Musikskole til Brasiliens sambamekka Salvador di Bahia for at få inspiration og ny viden, de kunne bruge til deres elever og som musikere.

Oludum er mange gadebørns faste holdepunkt i livet.

Gaderne i Salvador di Bahia genlyder af trommer. Det årlige karneval er lige om hjørnet, og alle sambagrupper øver koncentreret op til, det går løs i farverige danseoptog, musik og fest i gaderne.

En af grupperne er Oludum og består af gadebørn fra byen. De mødes dagligt for at spille samba, danse og få indhold i livet. De øver udendørs i gaderne, og børnene får en kombination af stram disciplin og musikglæde. Og hvis man ikke opfører sig ordentlig står den på fysisk afstraffelse eller også er det ud af vagten. Derfor er der en kæmpe respekt og disciplin fra børnenes side, der ofte ikke har andet end Oludum som fast holdepunkt i livet. Undervisningen er ordløs, og kommunikationen foregår vi rytmiske tegn i trommerne. Og det er bl.a. noget af det fire musikere og undervisere er taget til Salvador di Bahia for at lære, fortæller Anders Hvidberg, trommeslager og musiklærer på Roskilde Musikskole:

”Som dansk musiklærer er man vandt til at bruge rigtig mange ord i undervisningen, og forklare alting. I Brasilien lærte vi, at hvis du er tydelig i dine tegn, tager musikken ned i tempo og lader musikken tale i stedet for ordene, kommer der musik ud. Du skal vise, hvad du mener, musikalske set og ved at lærer at signalere fysisk med kroppen. På den måde kan man få mere musik ind i undervisningen og færre ord.”

Inspirationstur

Turen til Salvador di Bahia var mest af alt ment som en inspirationstur for de fire musikere, der også er kolleger på Roskilde Musikskole, og derfor kunne være med til at styrke samarbejdsrelationen mellem dem. Meningen med rejsen var efterfølgende at lave et sambatema på musikskolen med 100 musikskoleelever, danseundervisning på åben scene i Roskilde og optog gennem byen med Roskilde Garden. Og de fire undervisere fik en god portion inspiration og materiale med hjem til Roskilde, så alle deres planer blev indfriet.

”Jeg tror, vores elever på musikskolen var ved at blive godt trætte af samba efter nogle måneder, hvor vi lærere efter vores rejse ikke kunne få nok,” fortæller Anders Hvidberg og fortsætter:

”Vi har virkelig fået meget med os hjem – engagement, lyst og en masse viden og kunnen, som smitter af på eleverne. Med den nye viden om den ordløse undervisning, hvor man styre musikken med tegn og fagter, tror jeg, vi kan gå ind i en hvilken som helst skoleklasse, og få dem til at spille hæderligt. For samba er nemt at arbejde med i større grupper.”

Tænder på rytmerne

Anders Hvidberg har tidligere boet og spillet tromme i Ghana, hvor grundlaget for hans fascination af alverdens rytmer blev grundlagt:

”Jeg er opsøgende på alt, hvad der udfordrer og lyder godt rent rytmisk. Derfor var det også spændende for mig som musiker at komme til Brasilien, da mange af deres rytmer stammer direkte fra Ghana og Vestafrika, som jeg kender. De er blevet sat ind i den brasilianske musikalske kontekst og lyder derfor lidt anderledes, men er i bund og grund de samme.”

Anders og kollegerne havde en dansk kontakt i Salvador di Bahia, som hjalp dem med at finde et sted at bo, og med at finde nogle gode undervisere, som de købte danse- og trommetimer hos, mens de var dernede:

”Vi var dernede lige op til karnevallet, hvor rigtig mange turister og musikere valfarter til Salvador di Bahia. Så det var rigtig godt med kontakt dernede, der kunne hjælpe os med at få nogle gode priser på både bolig og undervisning, da priserne var skruet helt op på det tidspunkt.”

Tag af sted

Han kan kun opfordre andre til at rejse ud:
”Når man er ude i et andet land og tager inspiration med hjem, ser man sin egen undervisning og sig selv som musiker i et andet perspektiv og i en anden sammenhæng.  Det er en globaliseret virkelighed man oplever i fx Brasilien, som er en smeltedigel af mange kulturer. Det er Danmark også ved at blive, og vil man overleve som kreativt menneske, må man åbne øjnene for den virkelighed,” slutter Anders Hvidberg.


Olodumvideo:

Se videoen med Michael Jackson, der spiller med gadeorkestret Oludum på They don’t care about us her

Gruppebillede fra undervisning: stående fra venstre er det Anders Gerup, Dainho Xequeré (vores percussionlærer), Martin Gerup, Jeanette Højby Abrahamsen, danselærerens kusine og Anders Hvidberg-Hansen.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.