af Karen Bendix

Girls in Airports var første orkester, der deltog i Det Danske Kulturinstituts projekt Dinamica Dinmarquesa i Brasilien. Saxofonisterne Lars Greve og Martin Stender fik et godt indblik de muligheder Brasilien byder på.

Det handler om at opbygge et netværk og spille gode koncerter, hvis man vil have en chance i Brasilien, oplevede Girls in Airports på deres tur med koncert- og udvekslingsprojektet Dinamica Dinmarquesa.

Hvor spillede I i Brasilien?

Vi spillede tre koncerter i Sao Paulo. Alle koncertsteder er booket ved SESC, som er Dinamica Dinmarquesas samarbejdspartner. SESC er en slags lokal handelsstandsforening, der findes i flere af de store byer, og som veldrevne firmaer kan betale til for derigennem at give deres medarbejdere fine kultur- og fritidstilbud. SESC havde i forvejen interesse for Girls in Airports, efter de så os spille i "Homemade Records" lillebitte butik på Nørrebro på Copenhagen Jazzfestival for to år siden.

Hvordan modtog publikum jeres musik?

Op til koncerterne kunne vi se, at vores Soundcloudprofil havde rigtig mange plays i Brasilien, så mange kendte vores musik i forvejen, havde yndlingssange og var ivrige efter at høre og møde os.
Vores lydbillede passede godt i Brasilien, måske fordi vi både har mange rytmiske elementer, de kan relatere og danse (!) til. Men på samme tid dyrker vi også et anderledes tonesprog, som de er meget åbne overfor.

Tror I der er mulighed for, at I selv kan lave en tour en anden gang?

Der er ingen tvivl om at publikum gerne vil have os tilbage, og vores Soundcloud har stadig mange plays i Brasilien. Så der er publikum. Men det afgørende er at møde relevante branchefolk, som har lyst til at udnytte potentialet. Vi fik mulighed for at holde flere møder med folk efter vores koncerter med stor hjælp fra folkene bag Dinamica Dinamarquesa. Derudover har vi optaget noget af vores musik live med tre fantastiske brasilianske percussionister i et tjekket lydstudie med kamerafolk, som vi håber på, at kunne bruge til booking fremover.
Vi har fået rigtig meget hjælp til alverdens praktiske udfordringer, så for os virker det naturligt, at fortsætte samarbejdet med Det Danske Kulturinstitut i Brasilien.

Hvordan oplever I mulighederne i Brasilien?

Vores oplevelse er, at der er muligheder, hvis det brasilianske publikum og de private bidragsydere kan lide musikken. Fysisk distribution udgør ikke noget væsentligt salg længere, så det handler om at opbygge et netværk og spille nogle gode koncerter.


Gode råd om Brasilien fra Girls in Airports

  1. Spil ikke brasiliansk musik. Det er ikke så interessant for et brasiliansk publikum at opleve danske kunstneres arbejde med at tilegne sig en brasiliansk stilart. Reaktionen er helt klar fra producenter og kuratorer herovre: Hvad skal vi med det?
  2. Vær dig selv og tænk over, hvad du kan bidrage med.
  3. Hvis der er sang med i bandet, behøver man ikke synge på engelsk. Folk vil gerne opleve lyden af sang på dansk.
  4. Lær et par ord portugisisk. Lidt gør en kæmpe forskel!
  5. Orientér dig om, hvad der foregår i Brasilien i dag. Der er masser af materiale online.
Girls in Airports i Brasilien 2012

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.