Navn: Søren Christensen // Band: The Blue Van // Alder: 29 // Instrument: Guitar, Tangenter

Hvad bruger du mest tid på som musiker?

Sangskrivning, sangskrivning og sangskrivning. Det er den del af jobbet, der kræver mest selvdisciplin og er lettest at udsætte til i morgen, når fjernsynet og sofaen kalder. Det er et privilegium at kunne kalde sig musiker på fuldtid, og jeg behandler sangskrivningen som et fuldtidsjob, når ikke der er jobs i kalenderen.

Hvad ser du som den største udfordring for musikerne i disse år?

Det er ikke længere nok "kun" at være musiker i dag. Pladeselskaberne har ikke længere de samme budgetter at rutte med som i forrige årtusinde, så i dag skal man ofte også være sin egen producer, grafiker, productmanager, revisor etc.

Hvordan ser fremtiden ud for professionelle musikere?

I forlængelse af spørgsmålet ovenfor, må man jo så sige at "magten" nu ligger i hænderne på musikerne. Man behøver ikke længere en pladekontrakt for at indspille eller udgive en plade. Man kan for meget få penge i dag sagtens indspille en fuldt ud professionel plade i sit eget soveværelse i Vester Hjermitslev og så sælge den til en gut i Tokyo via iTunes.

Kommentarer fra læserne

Manfred Zähringer, 11-06-2011 17:49
Jo hr. Christensen, kunstnerne kan godt producere og udgive deres egne plader men i 9½ ud af 10 tilfælde finder de ud af, at de alligevel ikke rigtig kommer videre med deres foretagende, hvis de virkelig vil opnå noget og efter de første anstrengelser forsøger at komme længere end bare at sende en single til DR og håber at P3 eller P4 vil spille deres musik. (De kan spare sig ulejligheden hvis ”de” betyder rock eller pop-rock bands med at sende musikken til lokale radioer da de så godt som aldrig beskæftiger sig med ny musik i denne genre.)
Hjælpen som disse ”konverterede” musikere søger, behøver nødvendigvis ikke være et pladeselskab eller i et moderne sprog mere passende kaldet ”musikselskab” fordi et moderne ”pladeselskab” også gør alt andet end bare at ”udgive” plader, men de har behov for folk der tager sig af promotion, marketing, eksportforsøg og evt. få deres musik ”synced” for at få lidt penge i kassen. Dog finder mange ud af, at disse tjenester ikke bare er frygtelig tidskrævende men også temmelig dyre hvis man skal hyre folk dertil.

På den anden side har du fuldkommen ret, tiderne har ændret sig totalt og et musikselskab klarer det ikke alene uden musikernes hjælp. Jeg spørger altid et nyt band/kunstner efter deres vigtigste instrument og korrigerer oftest med at nævne, at det f.eks. ikke er guitaren eller det/de keyboards osv. der står på scenen, men keyboardet foran deres computer. Udover deres ”social-og-network-fan-pleje” via Facebook, Twitter, Youtube osv skal et band/kunstner helst beskæftige sig” med …..musik” resten af døgnet, hvis man vil komme videre i denne tid, hvor der findes mere musik end nogensinde eftersom der ikke mere findes de ”vante” filtrer, der kan forhindre en slags udgivelse. Enhver kan tilbyde sine værker på nettet. Hvor mange af dem er kommet videre end bare være tilfreds med at deres musik er ”ude”?

Du har også fuldkommen ret med at konstatere ”at tiderne har ændret sig…… kunstnerne der ”bare” spiller deres koncerter (hvis de da har nogen, for som bekendt gider de fleste booker ikke rører en finger for et band uden de har et album ude og en single på airplay charts samt et aktivt musikselskab i ryggen, til hvem bookeren kan ringe og fordre 100 CD’er og 1.000 plakater tilsendt …..gratis selvfølgelig) og bare læner sig tilbage og ringer en gang om ugen til pladeselskabet for at spørger ”hvor mange ex er solgt” …..fanger heller ikke et musikselskabs interesse mere. Men gud ske tak og lov har de fleste kunstnere forstået dette budskab i dag.

Du skriver i din indledning at du beskæftiger dig med ”sangskrivning, sangskrivning og atter sangskrivning”. Det er også det allerbedste en kunstner kan gøre, da det i sidste ende kommer an på ……selve sangen, den ene komposition der kan vælte hele verden og dermed er vi tilbage hvor det hele startede ….. sangskrivning. Bliv ved med det…..det er din pension! ?

Og lige til sidst. Finder en kunstner ikke et musikselskab eller folk der vil tage sig af de opbyggende opgaver er der den midlertidige løsning at udgive deres værker på egen hånd indtil de første spæde resultater er opnået ……det er dog i det mindste bedre end ikke at gøre noget som helst.

Hilsen
Manfred

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.