Navn: Anna David // Alder: 26 år // Instrument: Sang

Foto: Peter Irgens

Hvad bruger du mest tid på som musiker?

Jeg har egentlig aldrig tænkt over, hvad jeg bruger mest tid på. Jeg lever 100 % som musiker og har gjort det siden mit gennembrud i Danmark i 2005. Jeg varetager således alle de opgaver, som det indebærer at være popsangerinde og sangskriver: koncerter, sangskrivning, presse, herunder tv-shows, fotoshoots, videoproduktioner, herunder at skaffe sponsorer. I 2009 oprettede jeg mit eget label, ADeluxe MUsic, hvilket har gjort, at jeg nu også skal varetage opgaven som direktør. Dette indebærer mere arbejde omkring bogføring og flere møder med samarbejdspartnere, booking agentur og distributionsselskab end tidligere, mere arbejde i forbindelse med tilrettelæggelse af musikvideoer og fotoshoots.

Derudover bruger jeg tid på fanpleje, hvor jeg lægger vægt på at være i god kontakt med mine fans og andre, der interesserer sig for min musik.

Hvad ser du som den største udfordring for musikerne i disse år?

Den største udfordring ligger i at brande sig som artist. Markedsføringen er vanskeliggjort i den ekstremt narcissistiske kultur, vi lever i. Det er en udfordring i og med, at store dele af pressen interesserer sig for musikerens privatliv og ikke musikken. Det er fx umanerlig svært at lykkes med at få presseomtale, hvor det er musikken, der er det primære, når et nyt album bliver udgivet og i efterfølgende interviews. 

Hvordan ser fremtiden ud for professionelle musikere?

Mennesker kan ikke leve uden musik, og musikken har en utrolig styrke til at formidle sammenhold og glæde, men også eftertænksomhed. Musikken kan berøre og være en gave til alle uanset alder, køn og andre forskelle.

Personligt tror jeg, at fremtiden for hårdtarbejdende, unge sangere og sangskrivere ser lys ud, og det er den opfattelse, jeg taler ud fra.  At være professionel musiker er jo at tilhøre en meget bred gruppe af mennesker, som arbejder forskelligt. Jeg tror helt bestemt, at der blandt musikelskere er et behov for, at der findes unge som undertegnede, der har spillet musik hele sit liv og gør det, fordi det er min passion og mit sprog.

Jeg tror, at der som modpol til tidens flygtighed er behov for unge, der skriver og synger fra hjertet. 

Det vil dog kræve at være kreativ på alle områder i branchen. Jeg tror, det bliver endnu vigtigere i fremtiden, end det allerede er. Fx er det vigtigt at se samarbejder med andre brancher som gode muligheder og ikke lade sig begrænse af overhalede forestillinger om, hvad en ’ægte musiker’ er og gør.  Et eksempel er produkt placement i musikvideoer. Når man ønsker fuld kontrol over sin musik (som jeg) og ikke har et stort pladeselskab i ryggen, er det vigtigt at finde sponsorer til markedsføringen. Sådan er det bare – og så er det et spørgsmål om at gøre det på en kreativ måde.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.