af Henrik Strube

Høreskader, forebyggelse, ørepropper og lydniveauer. Bliv klogere på hvordan du passer på ørerne. Læs artiklerne her i temaet om Musikersundhed og klik dig også ind på DMF's hjemmeside (via link nedenfor) og læs artiklerne.

Tinnitus, hyperacusis (lydoverfølsomhed) diplacusis, distortion (forvrængning) eller pludselig hørenedsættelse er forskellige former af begrebet høreskader.

Det kan være en voldsom oplevelse at få en høreskade - måske især som musiker.

Angst, fortvivlelse og bekymring er helt naturlige følelser i begyndelsen.

Derfor er det vigtigt, at man med det samme bliver gjort klart at situationen

Skriv til os nedenfor i kommentarfelterne - scroll helt ned (fx med 'End' knappen, da der er mange kommentarer) eller send os en mail på musikeren@remove-this.dmf.dk, hvis du har spørgsmål om høreskader. 

LÆS OGSÅ: MERE OM HØRESKADER PÅ DMF.DK

Kommentarer fra læserne

PeterA, 28-01-2013 15:33
Kære Henrik Strube

Jeg har, som mange andre haft permanent tinnitus i ca. 1 år nu. Den første periode var skrækkelig for mig, og jeg gik mentalt helt ned i en måned, før jeg var klar til at arbejde mig tilbage til en hverdag. Nu her siden nytår har den igen været meget kraftig, efter at jeg i en periode havde vænnet mig til den (tog omkring 3 måneder for mig) og i det daglige ikke var noget problem for mig. Nu er den der igen, og afhængig af mit humør tror jeg at jeg kan klare den igen.

Jeg har en del glæde af at bruge 'tricks' som det du nævner med at sætte sig ned og lytte til tinnitusen og deri se hvad den har at 'komme med'. Eller at betragte tinnitusen som en tanke der kommer og går, og i stedet for at kæmpe mod den, og deri fastholde den, så lade den være der sammen med alle verdens andre lyde.

Min mere alvorlige problematik ift. tinnitus er dog omkring mit kommende arbejde og musikken i mit liv.

Jeg har spillet musik i mange år (guitar, klaver, sang mv.). Jeg er ved at uddanne mig til skolelærer og deri også musiklærer.

Jeg har været hos ørelægen og har for nyligt snakket med hørekonsulent.

Kort sagt fortalte hun mig at man på sin vis selv bestemmer hvad ens tinnitus skal betyde for ens liv. På den anden side sagde hun, at det at arbejde i en skole og være musiklærer samtidig med at man har tinnitus kan være en enorm udfordring. Og hun mente at jeg skulle overveje om det var den udfordring værd. Det at arbejde i et miljø der i højere eller mindre grad er støjfyldt (klasselokaler, musiklokaler mv.), kan være en udfordring og kan være mentalt hårdt.

Jeg har dog samtidig stødt på artikler der fortæller af 1/3 af de musikkere der spiller i danmarks store symfoniorkestre har tinnitus, men spiller på livet løs. Jeg har talt med en børnehavepædagog der er fritidsmusiker og har tinnitus. Han bruger bare formstøbte ørepropper hver dag på arbejde.

Jeg har selv formstøbte ørepropper og når jeg spiller musik (hvilket mest er jazz og blues - hvor vi ikke spiller særlig højt), med dæmpning på 15 db.

Mit spørgsmål til dig går nok på, hvilke tanker du tænker om det at arbejde i et støjfyldt miljø med tinnitus. Hørekonsulenten sagde, at det i virkeligheden ikke var sikkert at det ville være skadeligt for min hørelse at undervise i musik, i en førsteklasse e.lign. men at det psykiske i forhold til at være sin tinnitus bevidst og så træde ind i et støjfyldt lokale, kan være nok til at give en stress.

Ja i virkeligheden er det ikke så meget et spørgsmål måske, men bare et indlæg, og jeg ville gerne høre dine tanker om det professionelt at arbejde i et støjfyldt miljø med tinnitus. Og hvad tænker du ift. at man som underviser 'bare' kunne tage ørepropper i, og så ville ens hørelse vel ikke blive skadet yderligere?

på forhånd til

mvh

PeterA
Henrik Strube, 13-04-2012 23:17
Hej Klaus igen - der skulle ikke have stået ? til slut! Slåfejl :-)
Henrik Strube, 13-04-2012 23:11
Kære Klaus. Håber, at du kan bruge min sene besvarelse – undskyld, den smuttede for mig! Jeg håber, at du ser dette – ellers kan andre måske bruge noget af mit svar.
Du har gjort det eneste rigtige, nemlig at søge din læge. Følg hendes råd. Jeg har ikke viden eller belæg for at kunne svare på, om den følelse, du beskriver om at dit øre “lukker” hænger sammen med en eventuel skade eller kan henføres til allergi eller forkølelse.
At du oplever en summen i øret viser blot, at tinnitus optræder som mange forskellige lyde, varierende fra person til person. Nogle har en brummen, andre har en susen osv.
Det er også typisk, at man bemærker lyden, når man er gået til ro. Årsagen hertil er, at tinnituslyden I det daglige kamoufleres af de andre lyde omkring een. Når man lægger sig til at sove, er der som regel stille, hvorfor man hører sin indre lyd tydeligere. Når jeg spørger folk, f.eks. ved mine foredrag, om hvornår de lægger mest mærke til deres tinnitus, er svaret altid: om natten, når jeg lægger mig til at sove.
Jeg hører til dem, der mener, at det kan være en ok løsning, at man I en periode, hvor man af den ene eller anden grund har svært ved at få sovet, snupper en mild indslumringspille. Det har jeg selv haft stor glæde af. At ligge vågen og lytte til sin tinnitus uden at kunne falde I søvn er ikke sjovt og hvis en mild sovepille eller en halv kan hjælpe een til at få sin nødvendige søvn, er det min personlige mening, at det er en ok midlertidig løsning. Så længe det naturligvis følges af lægen. På sigt er det naturligvis bedre at kunne falde naturligt I søvn, så man må tilstræbe at lægge sovepillen på hylden – klart. Det er min personlige mening.
Det andet spørsmål, om din tinnitus er blevet værre: Det er ganske almindeligt, at man I perioder, hvor man er under een eller anden form for pres, er nedtrykt og bekymret, oplevet at tinnitus tager til I styrke og således opleves varierende.
Det er helt normalt. Når du kommer ud af den periode og får lidt mere mentalt at stå imod med, er jeg sikker på, at du vil opdage at din tinnitus træder I baggrunden igen. Det er min egen erfaring, og jeg har haft tinnitus I mange år efterhånden.
Jeg håber, at du kan bruge lidt af dette. Du er meget velkommen til at skrive igen. Og tak for din ros ?
Venlig hisen
Henrik
Henrik Strube, 02-04-2012 23:29
Kære Martin. Jeg spurgte om behandling i mit netværk af fagpersoner. Måske kan dette hjælpe dig til en forståelse af lydoverfølsomhed? Lad mig vide, om du kunne bruge det:
"Hyperacusis handler om en nedsat tolerance for almindelig hverdagslyde. Behandlingen består i at finde tilbage til en mere acceptabelt lydlig tolerance. Ofte vil det være en kombination af lydelig stimuli (fx. via masker med hvid støj, hvor man langsomt vænner sig til at høre stadig højere intensitet) samt samtaler, hvor man dels bliver præsenteret for Jastrebroffs neuropsykologiske tilgang til vores opfattelse og forståelse af lyd, samt hvor man får kortlagt de uhensigtsmæssige strategier og hjælp til at finde nogle brugbare alternativer. En del med tinnitus udvikler hyperacusis.

Helt konkret har jeg haft oplevelser af at skulle arbejde med grænser, med angst, med gammel incest problematik i forbindelse med hyperacusis.
Pt. har vi en klient på arbejdet, der er så lydoverfølsom at han har høreværn på hele tiden. Almindelig samtale 1 til 1 i ro er for lydmæssigt overvældende for ham. Han er et eksempel på en, der får overbeskyttet sine ører så meget, at det bliver svært at opretholde en almindelig hverdag. "
Henrik, 26-03-2012 11:49
Kære Martin
Tak for din positive tilbagemelding! Jeg mener ikke, at du behøver at være nervøs for, om du forværrer din tinnitus ved at tale (eller for den sags skyld at synge) højt.
For mig ser det ud til, at du lider hyperacusis I en eller anen grad, det vil sige lydoverfølsomhed. Det kan være meget belastende, også I sociale situationer, hvor man på den ene side gerne vil beskytte sig mod lydniveauet fra andre mennesker, og på den anden side gerne vil have en ubesværet kommunitation uden selv at tale for højt, som du siger.
Løsningen ligger nok I på den ene side at tilvænne hørelsen til at kunne tåle et vist, rimeligt støjniveau og på den anden side at beskytte sig od overbelastning. Jeg tror ikke at propper er den mest hensigtsmæssige løsning her. Måske er det mere gavnligt at deltage i det sociale og træne sig selv i at udholde det I fornuftige lyddoser. Det kan gøres ved at give sig selv nogle pauser fra selskabet.
Jeg kender selv problemstillingen og min strategi er, at trække mig lidt tilbage og give mig selv en lille pause fra selskabet. Gå udenfor eller til et stille sted ti minutter eller et kvarters tid sted for at “hvile ørerne”. Efter det er jeg som regel klar igen. Det virker for mig.

Okklusionseffekten (som er en forandring I lydopfattelsen som man kan teste ved at sætte fingrene I ørerne) er ubehagelig. For musikere, som bruger kroppen til at frembringe lyd (sangere, blæsere) anbefaler jeg at prøve individuelt fremstillede, formstøbte propper med et lidt længere rør, der mindsker afstanden mellem prop og trommehinde. Det er nemlig I dette mellemrum, at okklusionseffekten opstår – og den bliver mindre, når mellemrummet formindskes. Er dette aktuelt, kan man tale med firmaet, der fremstiller de formstøbte propper om at støbe et par med forlænget rør.
Når alt dette er sagt, Martin, så vil jeg henvise dig til et lokalt kommunitationcenter (tidligere Tale- høreinstitut), hvor du kan få en faglig hjælp til at lægge en strategi for at komme problemerne til livs. Du kan google, hvilket center, der ligger nærmest dig.
Held og lykke med det. Jeg er sikker på, at du ved at lægge en strategi kan mildne problemet.
Venlig hilsen
Henrik
Tidligere spørgsmål og svar, 26-03-2012 09:51
Occlution

Hej Henrik

Tak for en super blog med massere af information der kan hjælpe mange.

Jeg har haft højfrekvent tinnitus i noget tid. Mit problem opstår når jeg er i et støjende sted med mange mennesker og derfor ønsker at bruge hørebeskyttelse, men stadig vil kunne snakke med andre. Det kræver dog jeg snakker ret højt og derfor får kvaler med occlution effekten i øret. Jeg er bange for min egen stemme derved kan forværre min tinnitus.

Kender du et eller flere firmaer der laver høreværn der tager højde for dette?
Mange hilsner
Martin

Svar


Hej Dea og Henrik

Er det stadig din oplevelse, Dea, at din t. er blevet højere selvom du har brugt musikerværn 25 db?

Jeg er selv lidt usikker på om de "sikre"...

#93 - Dea 4. april 2010 kl. 15.01

K?re Henrik Strube

Jeg er en kvinde i starten af 30'erne, der har sunget i mit eget band (rock/blues) i et par ?r. Da jeg startede bandet havde jeg allerede tinnitus (som jeg har f?et af koncerter, sang og h?j musik og fester gennem tiden). For nogle m?neder siden bem?rkede jeg, at min tinnitus var blevet h?jere OG at der var kommet en ny tone p? det venstre ?re (indtil videre har det kun v?ret p? det h?jre). Det er ikke g?et v?k endnu. Til geng?ld er jeg blevet s? bange for at g?re det v?rre, at jeg har valgt at stoppe i bandet. Det skal siges at jeg HELE TIDEN har brugt formst?bte musikerv?rn med s?nkning p? 25db. Noget siger mig derfor, at tinnitus er meget mere og andet end blot en h?reskade, eftersom jeg vel ikke skader ?rerne, n?r jeg bruger ?repropper?? Lydniveauet i bandet er dog h?jt - ogs? med ?repropper. Dvs det f?les h?jt - for mig.

Det skal tilf?jes, at jeg har v?ret stresset (ikke meget, men moderat) de sidste par m?neder af forskellige ?rsager. Jeg ved godt, at jeg jo allerede har taget beslutningen, men hvad mener du? Er det "hysteri" at stoppe mit eget band/hjerteblod (som det faktisk er) pga en ny forst?rket tinnitus??

Jeg har ikke v?ret generet af tinnitus i mange ?r, selvom den har v?ret der, men nu er den igen hovedfokus i mit liv... ?rgerligt.

Er der nogen mennesker, der bare har glas?rer og intet kan t?le, eller hvad mener du?

KH DEA - og tak for en god brevkasse

#92 - Dea 4. april 2010 kl. 15.00

K?re Henrik Strube

Jeg er en kvinde i starten af 30'erne, der har sunget i mit eget band (rock/blues) i et par ?r. Da jeg startede bandet havde jeg allerede tinnitus (som jeg har f?et af koncerter, sang og h?j musik og fester gennem tiden). For nogle m?neder siden bem?rkede jeg, at min tinnitus var blevet h?jere OG at der var kommet en ny tone p? det venstre ?re (indtil videre har det kun v?ret p? det h?jre). Det er ikke g?et v?k endnu. Til geng?ld er jeg blevet s? bange for at g?re det v?rre, at jeg har valgt at stoppe i bandet. Det skal siges at jeg HELE TIDEN har brugt formst?bte musikerv?rn med s?nkning p? 25db. Noget siger mig derfor, at tinnitus er meget mere og andet end blot en h?reskade, eftersom jeg vel ikke skader ?rerne, n?r jeg bruger ?repropper?? Lydniveauet i bandet er dog h?jt - ogs? med ?repropper. Dvs det f?les h?jt - for mig.

Det skal tilf?jes, at jeg har v?ret stresset (ikke meget, men moderat) de sidste par m?neder af forskellige ?rsager. Jeg ved godt, at jeg jo allerede har taget beslutningen, men hvad mener du? Er det "hysteri" at stoppe mit eget band/hjerteblod (som det faktisk er) pga en ny forst?rket tinnitus??

Jeg har ikke v?ret generet af tinnitus i mange ?r, selvom den har v?ret der, men nu er den igen hovedfokus i mit liv... ?rgerligt.

Er der nogen mennesker, der bare har glas?rer og intet kan t?le, eller hvad mener du?

KH DEA - og tak for en god brevkasse

#91 - Klaus 17. marts 2010 kl. 09.05

Hej igen,
Glemte at skrive at jeg er 29 år gammel...
Mvh, Klaus

#90 - Klaus 17. marts 2010 kl. 08.55

Hej Henrik,

Er en ung mand som skriver til dig, fordi jeg er havnet i en frustrende og lidt kompliceret situation. Jeg har fået tinnitus i en eller anden grad, men har et hav af bekymringer og spørgsmål som jeg ikke kan finde svar på.

Jeg har været på tourne med mit, højtspillende, rockband i 6 uger i november og december, efterfulgt af en uge i starten af jan. På disse tourneer havde jeg desværre en dum tendens til at "rode med" min højre øreprop og i perioder tage den helt ud da jeg havde svært ved at orientere mig rent vokal-mæssigt.
Hjemvendt efter disse ture, fornemmede jeg at mit højre øre "lukkede til", en slags propsornemmelse som ikke kan trykudlignes. Tog den med ro de første uger og tænkte at det hele nok bare lige skulle "falde til ro". Jeg kunne også fornemme en summen, som jeg dog i første omgang ikke opfattede som et faresignal...
Nu er det ca 2 mdr siden jeg vendte hjem fra sidste tour. Mit øre "lukker" stadig helt vilkårligt (en smule mindre end for en måned siden, men stadig meget frustrende). Lyden i mit hoved er stadig mere "en summen" end en egentlig hyletone. Kan om dagen kun fornemme den hvis der er helt stille og/eller hvis jeg fokuserer på den. Om natten er den dog stærkt generende (især hvis jeg ligger på det dårlige øre), og jeg får pt sovemedicin (Stilnoct) for at kunne sove. Er dog i tvivl om hvor meget af dette søvnbesvær der skyldes min frygt og bekymringer (det ved jeg godt at du ikke kan svare på :-)...

Har været til både læge og øre-læge. Ørelægen sagde at min hørelse var fin og at der ikke var vokspropper eller andet i mit øre. Hun gav mig noget næsespray (flexonase), som jeg skulle benytte sammen med utallige trykudvidelser hver dag, da hun mente at propfølelsen i øret (har det faktisk lidt på begge øre, men primært højre) skyldes forkølelse eller allergi som havde sat sig på øret (var forkølet i havde feber i december...)
Efter den heftige tour-aktivitet besluttede jeg, af flere forskellige årsager (som ikke havde noget med min hørelse at gøre) at gøre det forbi mad bandet.

Ok, nok historik. Har et par konkrete spørgsmål:

1:Har en klar fornemmelse at propfornemmelsen hænger sammen med høreskaden. Hvad siger din erfaring i den forbindelse? Er det almindeligt og er der noget jeg kan gøre for at afhjælpe det?

2.Har svært ved at vurdere om min tinnitus bliver værre. Kan det tænkes at det i mit tilfælde kommer snigende hen over nogle måneder, eller er det min psyke der spiller mit et pus?
(har været stærkt deprimeret i de sidste 3 ugers tid, men har heldigvis verdens dejligste kæreste som støtter mig ubetinget...)

1000 tak for dit arbejde. Din viden og din måde at formidle den til alle de frustrede musikere og andre som henvender sig, er absolut fantastisk! Har også læst din bog, som gav en rigtigt god og bred indsigt.

Mvh, Klaus

#89 - Klaus 17. marts 2010 kl. 08.53

Hej Henrik,

Er en ung mand som skriver til dig, fordi jeg er havnet i en frustrende og lidt kompliceret situation. Jeg har fået tinnitus i en eller anden grad, men har et hav af bekymringer og spørgsmål som jeg ikke kan finde svar på.

Jeg har været på tourne med mit, højtspillende, rockband i 6 uger i november og december, efterfulgt af en uge i starten af jan. På disse tourneer havde jeg desværre en dum tendens til at "rode med" min højre øreprop og i perioder tage den helt ud da jeg havde svært ved at orientere mig rent vokal-mæssigt.
Hjemvendt efter disse ture, fornemmede jeg at mit højre øre "lukkede til", en slags propsornemmelse som ikke kan trykudlignes. Tog den med ro de første uger og tænkte at det hele nok bare lige skulle "falde til ro". Jeg kunne også fornemme en summen, som jeg dog i første omgang ikke opfattede som et faresignal...
Nu er det ca 2 mdr siden jeg vendte hjem fra sidste tour. Mit øre "lukker" stadig helt vilkårligt (en smule mindre end for en måned siden, men stadig meget frustrende). Lyden i mit hoved er stadig mere "en summen" end en egentlig hyletone. Kan om dagen kun fornemme den hvis der er helt stille og/eller hvis jeg fokuserer på den. Om natten er den dog stærkt generende (især hvis jeg ligger på det dårlige øre), og jeg får pt sovemedicin (Stilnoct) for at kunne sove. Er dog i tvivl om hvor meget af dette søvnbesvær der skyldes min frygt og bekymringer (det ved jeg godt at du ikke kan svare på :-)...

Har været til både læge og øre-læge. Ørelægen sagde at min hørelse var fin og at der ikke var vokspropper eller andet i mit øre. Hun gav mig noget næsespray (flexonase), som jeg skulle benytte sammen med utallige trykudvidelser hver dag, da hun mente at propfølelsen i øret (har det faktisk lidt på begge øre, men primært højre) skyldes forkølelse eller allergi som havde sat sig på øret (var forkølet i havde feber i december...)
Efter den heftige tour-aktivitet besluttede jeg, af flere forskellige årsager (som ikke havde noget med min hørelse at gøre) at gøre det forbi mad bandet.

Ok, nok historik. Har et par konkrete spørgsmål:

1:Har en klar fornemmelse at propfornemmelsen hænger sammen med høreskaden. Hvad siger din erfaring i den forbindelse? Er det almindeligt og er der noget jeg kan gøre for at afhjælpe det?

2.Har svært ved at vurdere om min tinnitus bliver værre. Kan det tænkes at det i mit tilfælde kommer snigende hen over nogle måneder, eller er det min psyke der spiller mit et pus?
(har været stærkt deprimeret i de sidste 3 ugers tid, men har heldigvis verdens dejligste kæreste som støtter mig ubetinget...)

1000 tak for dit arbejde. Din viden og din måde at formidle den til alle de frustrede musikere og andre som henvender sig, er absolut fantastisk! Har også læst din bog, som gav en rigtigt god og bred indsigt.

Mvh, Klaus

#88 - Tomas Breitenstein Nowack 27. februar 2010 kl. 08.34

Mit triks...Jeg er musiker og prøver pt. at få job som lydmand...Jeg var lidt uheldig under en indspilning, at gå ind til en rørforstærker...skruet helt op for at få "rør-lyden" frem...Et slag på strengene er nok
Men det jeg anbefaler er at gå ned til dit nærmeste hørecenter, bede dem om at lave en afstøbning af din øregang. den har den samme størrelse hele ens liv, så har du dine personlige mål....husk at åbne hagen med støbemassen i øret, det giver et lille klem i øregangen, der forhindrer en del af senere kløe ved brug i mange timer....derefter kan man bestille det ønskede sted...og høreklinikken skal beholde dine mål....så hvis nu du skulle miste dem...elller blive så gammel at du skal have høreapparat...så har du din afstøbningsdata....
Gør det nu der er mange gange hvor du kan bruge det uden for musikken...har f.eks. lige boret huller i en betonvæg, og min mor der har fået en hjerneskade ved et trafikuheld, bliver lydfølsom i perioder skal også have nogen lavet nu...

#87 - Iben 21. februar 2010 kl. 14.56

Hej (:

For cirka 2 måneder siden var jeg til en rock koncert, og i løbet af ugen efter havde jeg ondt i ørene og en pivelyd i dem. Men det gik og over. Og dog..
-SElv nu 2 måneder efter har jeg en svag pivelyd i begge ører, som kun kan høres når der er stille. Jeg havde ørepropper i til koncerten, så jeg undrer mig lidt.. Mine venner havde ingen ørepropper i, og de har ingen skader nu.. Skal jeg kontakte en læge og spørge? Tusind tak på forhånd (:
Hilsen Iben..

#86 - henrik 18. februar 2010 kl. 14.19

Kære Doorthe.
Du har ret i, at der ligger et problem i at lytte for længe til for høj musik. Men hvor længe og hvor højt? EU-reglerne siger 87dB i otte timer hver dag. dB kurven er logoritmisk og fordobles for hver 3 dB. Det betyder således at man f.eks. kan udsætte sig for 90dB i den halve tid (4 timer) osv. Det er generelt en meget god tommelfingerregel. Det spiller en væsentlig rolle om man "hviler ørerne". Det er et gammelt og rigtigt godt udtryk, som burde genindføres! Ørerne har brug for hvile og her melder problemet med mp3-afspillere sig ind og udgør en forskel fra f.eks. transportable cd-spillere: Hvor man tidligere skulle skifte cd (eller kasettebånd) kan mp3-afspilleren spille i næsten ubegrænset tid uden pauser.
Da der er varianter i, hvor meget den enkelte persons hørelse kan tåle, tilråder jeg altid, at man bruger sin sunde fornuft og lytter til de advarselssignaler, som øret selv udsender. En susen eller hylen i ørerne efter musik er tegn (bevis) på at hørelsen har været overbelastet. Som regel går støjen væk efter en god nats søvn, hvor øret har fået hvile. Men det betyder, at man skal passe på med at gentage "successen", for så kan den uønskede lyd i øret blive til permanent tinnitus. Derfor, lyt til dit eget ørets signaler.
Mht til kunsthovedet ville jeg søge på nettet under "lydmåling". Jeg fandt det hæderkronede Brüel & Kær, for eksempel: www.bksv.dk Venlig hilsen
Henrik

#85 - henrik 18. februar 2010 kl. 14.03

Kære Asbjørn. Tak for din kommentar og din interesse. De tricks, man lærer sig for at håndtere sin tinnitus eller sit høretab er forskellige og individuelle.Det er også forskelligt, hvor meget ens hørelse kan tåle. At fokusere væk fra tinnitussen er en rigtig god ide.
Held og lykke, Henrik

#84 - Doorthe Åside 3. februar 2010 kl. 21.50

Jeg arbejder med unge og har tit tænkt, at musikken, de næsten alle lytter til mere eller mindre konstant gennem høretelefoner, er meget høj. Jeg tror ikke de er klar over hvilken skade det kan medføre på længere sigt. Jeg så i en udsendelse at man benyttede en hoved-dummi hvor de unge kunne sætte deres øretelefoner i dennes øre og få målt decibel. Det virkede ret stærkt på de unge at få så klar besked om styrken og faren på længere sigt. Ved du om man kan og hvor man eventuelt kan låne/leje en sådan? med venlig hilsen Dorthe

#83 - Asbjørn 2. januar 2010 kl. 06.08

Hej

Ikke så meget et spørgsmål, men mere en kommentar/fortælling fra en tunghør musiker.
Jeg er 27 og har brugt høreapparat pga. (nedarvet) svær hørenedsættelse siden jeg var 6-7 år gammel. Der kom også tinnitus med som ekstra bonus, men den lagde jeg først mærke til efter at vi så dokumentarer om det i skolen.
Mht. tinnitus så bliver den i mit tilfælde kraftigere jo mere jeg fokuserer på den, så et godt tip er at fokusere på noget andet.
Jeg har spillet guitar siden jeg var 12-13 år og det kan sagtens lade sig gøre, men gehør er (for det meste) en by i Rusland for mit vedkommende. Primært halvtoneskift er svære at høre. Så folk der brænder for at spille efter gehør, skal passe på hørelsen! Men det er altså også muligt at undvære hvis uheldet er ude.
Jeg producerer/mixer selv min egen musik med et godt resultat, så det er altså også muligt. Men vær forsigtig med lange lyttesessions og hold så i øvrigt MP3-afspilleren fra max!

Godt nytår herfra :o)

#82 - #81 - Peter 15. december 2009 kl. 17.43 16. december 2009 kl. 09.05

Tak, Peter for din interesse og dit indlæg. Det er helt rigtigt, at kodymagnyl. som indeholder acetylsalicylsyre, kan fremkalde MIDLERTIDIG t. Det er derfor en god ide, at tænke på det, når man føler trang til noget let smertestillende. Og du har helt ret i at man skal være kritisk overfor den medicin, man tager, og gerne gennemgå "medicinskabet" med sin læge for at checke, om noget af medicinen kan have negative bivirkninger (på t). Desuden er det fint at se om summen af medicin kan skabe indvirke på hinanden og skabe bivirkninger. MEN - er man lidt hypokonderagtig (som jeg selv ikke h e l t kan sige mig fri for :-) ) bør man tage indlægssedlerne med lidt kritisk sans. De er udarbejdet med henblik på at undgå sagsanlæg, skal man huske. Så når listen over eventuelle bivirkninger er lang, så er det OGSÅ fordi firmaerne vil undgå retssager. Spørg i stedet din læge, eller slå op på Google. Bedste hilsener, Henrik

#81 - Peter Hansen 15. december 2009 kl. 17.43

Kære Henrik Strube og andre.

Må en gammel flymekaniker blande sig i debatten.

Jeg har ingen spørgsmål men har lyst til at viderbringe een erfaring vidre, som jeg ikke har kunne finde i dine oplysninger om Tinnitus.

Generelt har du så ret, Tinnitus skal hurtigst muligt blive din "ven" som du skal leve positivt med.

I forbindelse med een af mange hospitalsindlæggelse i anden sammenhæng, var der en læge der udbrød "Hvorfor får denne patient, Kodymagnyl?" Det forværre jo hans tinnitus pga acetylsalicylsyre.

Her blev jeg noget forbavset da jeg havde haft Tinnitus i en årrække og kunne med det samme se en sammehæng. Så derfor dette råd:

Uanset hvilken medicin du indtager, så få apoteket til at udskrive en UDVIDET INDLÆGSSEDDEL hvor der står beskrevet andre bi-virkninger en på den indlægsseddel der ligger i pakningen.

Senere var jeg på et afslapnings kursus i Dansk Høreforbund. Her lærte jeg bla, at hver gang min tunge var klistret til ganen, var jeg anspændt. Tænk over det.

Din tunge skal ligge nede i underkæben, hvor den hører til. Prøv det.

Iøvrigt fik jeg min Tinnitus i 27.000 fod i et gammelt DC-9 fly og blev betragtet som arbejdsskade. Diagnosen lød på "Sudden deafness" fordi mit balance centre i højre side også blev ødelagt. !00% døv i højre side. Senere var jeg så "heldig" også at få en mild Minieere på venstre. Gik i en årrække som en fuld mand. Så pas på jer selv og jeres ører.

Min yngste søn er på vej til at uddanne sig til musiker og bruger selvfølgelig øreværn.

Mange hilsner
Peter Hansen




#80 - Henrik/svar til Thilde 14. december 2009 kl. 14.45

Kære Thilde. Jeg mailer dig lige for at berolige dig her og nu. Jeg kan fornemme, at du har det rigtig dårligt med det.
Du skal tage det helt roligt. Jeg tror det samme som din læge. Hvis det havde været t. efter en skade, forårsaget af musikken, ville den have vist sig umiddelbart under og efter.
Den fysiologiske forklaring lyder sandsynlig. Du skal gå til din specialist, og hvis der er lang ventetid, så find en anden, der kan tage dig akut. Du har brug for at få afkræftet dine bange anelser, som jeg mener er unødvendige.
Derimod lyder det som om, at du skulle tage fat på det med din forkølelse. Lad ørelægen checke dine ører og hørelse, måle tryk osv. så skal du bare se - det ordner sig.
Og selvfølgelig skal du ikke opgive dit dejlige ungdomsliv! Nyd det!
Men brug din sunde fornuft, lad være med at falde i søvn med hovedet inde i en højttaler, læg mærke til ved fester og koncerter om du får (ekstra) susen for ørerne og pas selvfølgelig - lissom alle andre - på med fyrværkeri.

Jeg håber det hjalp,

kh
Henrik

PS. Jeg er tvivlende overfor den artiklel, du henviser til, og vil undersøge, om der er videnskabeligt belæg for den. At komme op med en effektiv kur mod t. vil være en verdenssensation. Det tror jeg, at jeg ville have hørt om, hvis det var seriøst.

#79 - Mathilde 13. december 2009 kl. 22.32

hej henrik.
jeg er i den uheldige situation at jeg som så mange andre har fået tinitus i en alder af 18 år. jeg har været på 2 festivaller her til sommer og været "krosnisk" forkølet siden starten af sommerferien til for omkring en månede siden. min læge troede ikke at det var musikken der havde gjort skaden da min tinitus umidbart ikke var kommet erter jeg havde været til koncerter men derimod en månede efter, hun mistænker i stedet at forkølelsen har skabt et undertryk i hovedet som kan have skabt lille hørenedsættelse på de dybe hz. nogle gange har får jeg uprovokeret ondt i ørene og har hvis jeg renser øre (med vatpind som jeg godt ved man ikke skal men har gjort for at putte noget ørevoksblødgørende midle i for at se om det hjalp..) så har jeg rigtig ondt og er øm i øre gangen. har bestilt tid hos en øre/hals/svælglæge så nu må jeg se hvad han siger.

men mine egentlige spørgsmål er om jeg er nød til at ligge mit ungdomsliv på hylden? kan jeg aldrig mere gå til koncerter og fester, være udendørs nytårsaften når der fyres fyrværkeri af og gå i biograften.... overvejer stærkt at få formstøbte ørepropper men er i tvilv hvilken styke jeg skal bruge om det overhovedet kan beskytte nok. jeg har været til en fest hvor min tinitus blev væsentlig højere og er selvfølgelig bange for at det skal blive højere.

derud over vil jeg gerne høre om du ved noget om en evt kur på tinitus. har søgt rundt omkring og fandt bla. dette www.soundvenue.com/nyheder/2008/01/10/tinnitus-kan-snart-behandles som viser nogle der har klaret at fixe tinitusen.
og evt om du ved noget om nogle alternative kure som akupunktur og sådan noget.
kan nogle gange godt "glemme" lyden hvilket jo er rigtig godt...
for jeg ville simpelthen give begge mine ben for en times stilhed.

mange hilsner mathilde

#78 - henrik 19. november 2009 kl. 20.12

Hvilke formstøbte propper?
Svar: Per, jeg anbefaler normalt ikke den ene firma frem for det andet, bl.a. fordi produktet er det samme: En formstøbt prop med et filter i. Det filter, de bruger, er stort set det samme, (hvis ikke alle bruger det), nemlig et amerikanskt patent fra Mead Killion. De fås med dæmpningerne 9-15-25 dB. Det mest almindelige er 15 dB, men er man i rigtig kraftig musik, bruger nogle 25 dB. Man kan i øvrigt få filtrene løse og skifte rundt med dem. Det er altså alene et spørgsmål om proppens kvalitet, og her tror jeg på konkurrencen, således, at de er stort set samme kvalitet. vh Henrik

#77 - Per Nielsen 19. november 2009 kl. 17.33

Hej Henrik
Der findes mange, der tilbyder formstøbte ørepropper,
det er temmeligt uoverskueligt.
Kan du anbefale et firma -helst i Østjylland.
Venlig hilsen Per

#76 - Kristian 46 år 18. oktober 2009 kl. 19.49

Hej Henrik
Jeg har lige siddet og scrollet og læst de mange spørgsmål og gode svar. For seks dage siden var jeg til en koncert i Warehouse 9 i Københacvn hvor den japanske støjkunstner Merzbow spillede. Desværre beskyttede jeg ikke ørene og gik derfra med en høj hyletone i ørene. Efter seks dage har hyletonen lagt sig til en lavere ringen. Jeg skal til ørelæge om to dage, og er lige nu noget ud af flippen over min situation. Sagen er dels at jeg har svært ved at sove, har ansatser til panikangst over situationen, og endelig er det egentligt meningen at jeg skal begynde i et nyt band - efter en musikpause på mange år. Ville det være fornuftigst at udsætte bandstarten indtil jeg er klogere på hvilken karakter tinnitusen har og hvor permanent den er?

Jeg har mange spørgsmål men lige nu kan jeg egentlig tænke mig at spørge:
Hvad siger dine erfaringer dig om hvad der gør tinnituspatienter bedst til at tackle belastningen?
Jefg føler mig allerede "lukket inde" i tinnitusen og synes at den isolerer mig fra andre. hvordan tackler man den side af lidelsen?
Hvornår, efter en høreskade, bør man opgive håbet om at tinnitusen ikke er permanent?
Kristian 46 år





#75 - Henrik 3. august 2009 kl. 15.42

Hej Christel. Det er også min erfaring - altså, at t. kan træde i baggrunden. Om "lyden" bliver mindre, eller man blot lægger mindre mærke til den, er jo egentlig ligegyldigt!
I min research til min bog, Pas På Ørerne, interviewede jeg overlægen på Rigshospitalet. Han fortalte, at når nogle af patienterne kom for at få et høreap. kunne han blade tilbage i deres journaler og se, at de for en årrække siden, havde klaget over tinnitus. Når han så spurgte: "Hvordan går det med din t. i dag?" svarede flere: "Min tinnitus? Øh, det er vist ikke så slemt. Faktisk hører jeg den ikke med mindre jeg lytter efter den."
Ikke for at bagatellisere problemet, men det er vigtigt at have en fortrøstningsfuld indstilling til tinnitus og det påpeger, at der altså er god grund til optimisme.
Tak for dine indlæg. Bedste hilsener
Henrik

#74 - Christel 25. juli 2009 kl. 22.25

Jeg fløj faktisk med en pige igår, som fortalte at hun fik tinnitus på begge ører da hun var 16-17 år og meget glad for høj rock musik. Det var ca. ti år siden. For tre år siden var hun så til Roskilde festival og herefter bemærkede hun den "igen" som hun sagde. Indtil da havde hun nemlig helt glemt at hun havde den. Eller også var den forsvundet... Den forsvandt så heldigvis endnu engang og idag mærker hun ingenting til den. Så ja, det lader til at den blot skal "ignoreres" væk.
Tak igen :)
Christel

#73 - henrik 24. juli 2009 kl. 13.27

Hej Christel. Jeg glemte det om "lyd gennem kraniet," godt du nævnte det igen. Det er rigtigt, at lyden forplanter sig gennem kroppen. Det kaldes benledning. Hvis man trykker hovedet mod en lydkilde, kan man klart fornemme det fænomen.
Men jeg har aldrig hørt om at benledning i sig selv kan give støjskader! Omvendt er det sådan, at man "kun" kan dæmpe 40dB ved ørerne alene. Resten af lyden formidles gennem benledning.
Man skal være opmærksom på, at der florerer mange udokumenterede informationer, behandlinger og gode råd. Jeg har fra begyndelsen holdt mig til det, der kan dokumenteres. Men det betyder bestemt ikke, at jeg er afvisende overfor alternativ behandling og livssyn. Hvis forskellige metoder uden videnskabelig fundering kan hjælpe nogen mennesker, så er det bare helt fint. Man skal bare huske, at "fordi det virker på dig, er det ikke sikkert at det hjælper mig."
Men Christel, generelt set, så synes jeg, at man skal i videst mulig omfang fortsætte med de aktiviteter, som giver glæde og energi. Og som jeg skrev, forsøge at dæmpe lidt og holde pauser samt lægge mærke til om tinnitus forværres. Vær opmærksom på, at der kan være dage og timer, hvor t. forekommer kraftigere end sædvanligt for derefter at gå i sig selv igen. Jeg har selv haft den oplevelse mange gange, også efter lydeksponering. Så "rejser t. sig og lægger sig igen. Er man f.eks. belymret, stresset eller i underskud, vil t. ofte forekomme kraftigere.
Det bruger man så som en oplysning fra øret og forsøger ikke at gentage situationen.
Når alt det er sagt, så handler det i høj grad om at fokusere væk fra t. tænke så lidt som muligt på den. Akkurat som havde det være en anden, mindre gene.
Held med det,
Henrik

#72 - Christel 24. juli 2009 kl. 12.37

Hej igen. Tak for hurtigt svar! Jeg har lige været ved ørelægen igen og har ingen høretab på nogen af mine ører. Han sagde at der godt kan gå op til tre måneder før man kan afgøre om tinnitus er permanent.
Jeg må indrømme at jeg er lidt bange for at prøve mig for meget frem. Jeg vil fortsætte mit liv med musikken og som stewardesse, men overvejer at stoppe i baren. Jeg vil hellere undvære et par goder og evt gå med ørepropper resten af mine dage end at risikere at forværre min tinnitus permanent. Men igen... Jeg kan jo ikke undvære det hele.
Blev bare lidt bekymret over den kommentar jeg læste med "lyden igennem kraniet", men man må vel gå ud fra at det er noget pjat. Jeg har ihvertfald ikke hørt om det før...
Tak igen for svar og god brevkasse.
Christel

#71 - Henrik 23. juli 2009 kl. 23.52

Svar til Mathias.
Kære Mathias. Undskyld det sene svar – sommertiden er over os?. Jeg forstår dine vanskelligheder ved at opnå en god lyttesituation med propper. Det er ikke alle der har lige let ved at vænne sig til og orientere sig i det dæmpede lydbillede. Har du tænkt over muligheden med at bruge in-ear-monitorer? Der har du jo mulighed for at regulere dit eget miks?
Du har sandsynligvis eksperimenteret med forskellige højttalerplaceringer og din egen placering på scenen eller i øvelokalet?
Man skal være bevidst om at det med at holde lydniveauet ned i et orkester naturligvis er et fælles foretagene. Man har et fælles ansvar for ”arbejdsmiljøet”. Derfor er det vigtigt at snakke problematikken igennem og blive enige om nogle fælles regler herunder pauser. Ørerne skal have pauser til at hvile i og det nytter ikke, hvis der er nogen, der står og spiller og prøver lyd af når man har pause. Men det har i sikkert snakket om ?
Den frekventbestemte lydoverfølsomhed du beskriver, har jeg ikke fundet nogen konkret forklaring på endnu. Kan det tænkes, at det ligger i samme frekvensområde som din tinnitus eller måske en eller flere oktaver under tinnituslyden? I så fald kunne det – jeg gætter – relateres til et bestemt område af hårcellerne i øresneglen. Der er omkring 20.000 hårceller i sneglen. De vokser i fine rækker og tager sig af forskellige frekvensområder. Hvis hårcellerne i et bestemt område beskadiges, dvs. ikke videregiver frekvensområdet optimalt kan der opstå tinnitus netop fra dette område. Derfor kunne man forestille sig at der også kan opstå distortion i videregivelse af signalerne til hørenerven (som fører videre til hjernen).
Den teori står for min egen regning. Når jeg vender tilbage fra ferie vil jeg undersøge om den holder og hvad man kan gøre ved det.
Bedste hilsner,
Henrik


Svar til Christel:
Kære Christel. Det er rigtigt, at en tinnitus kan forsvinde eller træde i baggrunden, og det er svært at sætte skarpe regler op for hvornår en tinnitus er permanent. Du har i al fald gjort det rigtige ved at gå til en ørelæge, som jeg går ud fra har undersøgt dig grundigt.
Når man har en tinnitus skal man være opmærksom om den bliver tydeligere efter lydeksponering: i dit tilfælde støj fra baren og fra dit job som stewardesse samt koncerter, fester mv. Jeg plejer at udtrykke det således, at en tinnitustone efter meget lydvolumen er et advarselssignal. Her må man være opmærksom på, om tinnitustonen kommer igen efter kraftig lyd. Hvis det er sådan må man sørge for at dæmpe eller lægge afstand til lydkilden.
Vær opmærksom når du kommer hjem efter eks. barjobbet og lyt for at konstatere om tinnitussen er blevet højere. Men husk, at hvis det er i den relativt stille nat vil tinnitus forekomme kraftigere. Alle med tinnitus angiver nemlig at det er om natten, når man skal sove, at tinnitus høres kraftigst. Det er selvfølgelig fordi de ”camouflerende” hverdagslyde ikke er der. Trafikken toner hen, folk sover osv.
Det kan være svært at bruge propper i dit job som bartender og stewardesse, da du skal kunne høre hvad kunderne siger til dig. Du må eksperimentere dig lidt frem. Vær bevidst om at snuppe muligheder for pauser, hvor du kan søge ro, også selv om det kun er kort tid. Du kunne også forsøge med ørepropper. Der findes dæmpning helt ned til 9 dB (normalt 15 eller 25dB). Vær opmærksom på ”volumenfri” pauser også i din fritid.
Undgå unødig larm. Undgå stilhed (som gør dig ekstra opmærksom på lyden fra tinnitus).
Det var det bedste jeg kunne give dig af råd lige nu. Jeg håber du kan bruge noget af det og hvis du har flere spørgsmål, så skriv endelig.
God sommer og held med det,
Henrik


#70 - Christel 23. juli 2009 kl. 17.50

Tak for en hjælpsom brevkasse!

Jeg er netop kommet fra ørelæge og han kunne konstatere at jeg har udhviklet tinnitus på højre øre. Det har altid været min største frygt og så er det jo typisk at det netop sker for mig! Specielt fordi, jeg er den eneste i min omgangskreds der har passet på mine ører i tilfælde af høj musik og lign. Jeg arbejder på en bar og som stewardesse og bliver derfor udsat for musik og støj ret tit. Desuden er jeg enormt glad for koncerter og musik i det hele taget og også meget glad for festivaller.
Jeg må indrømme at jeg er ret nervøs for at skulle på arbejde i baren på lørdag og til koncert på tirsdag. Men jeg vil prøve mig frem og håber så inderligt at min tinnitus ikke forværres. Jeg har ikke noget imod at gå med ørepropper altid hvis det skulle være! Men det sociale aspekt i de ting jeg foretager ig og i mit arbejde kan jeg ikke undvære. Omvendt vil jeg heller ikke have at min tinnitus bliver værre! Som den er nu kan jeg sagtens leve med den, men jeg synes godt nok man læser meget om folk der har oplevet at det er blevet værre hver gang de har været udsat for støj. Selvom de har brugt god beskyttelse. Det gyser jeg for!

Lige et spørgsmål som måske virker lidt pjattet... Jeg har læst et par steder på nettet at man kan beskytte sine ører nok så meget, men at lyden kan trænge igennem kraniet og stadig gøre skade den vej??! Det lyder lidt fjollet synes jeg, men kan det rent faktisk lade sig gøre?? For så skal man jo til at gå til koncert med hjelm på!!?? :)

Derudover er det måske værd at nævne at jeg har haft min hyletone i ca.ti dage og at min læge sagde det stadig sagtens kunne gå væk af sig selv de næste par uger. Måske en lille trøst til de af jer der går rundt og er fortvivlede over en "ny" tinnitus...

På forhånd tak og rigtig god sommer!

Christel

#69 - Mathias 22. juni 2009 kl. 02.08

Kære Henrik

Jeg havde det i 7-8 år helt ok med den tinnitus jeg pådrog mig som energisk 15årig trommeslager.
Min ører er dog igen blevet mere nærværende for mig efter at jeg begyndte på rytmekons for 4 år siden, og begyndte at spille flere høj-volumen-jobs; spillesteder, festivaler (som regel med 15db musikerpropper)
Det er tit svært for mig at acceptere det tab af fintfølelse/musikalitet som propperne medfører.
Jeg spiller keyboards, og har til tider fundet det umuligt at høre nuanceret nok gennem propperne til at føle at det virkelig fungerer. Men det er helt klart til at leve med, og ikke den egentlige grund til at jeg skriver;

Uden nogen direkte støjpåvirkning som årsag vågnede jeg en morgen for 2 1/2 måned siden op til en ny grad af lydoverfølsomhed og forvrængning på mit højre øre. Det lyder som noget lignende det bl.a. Maria her har beskrevet; som en skærende overtone til det jeg hører. Det kan være min egen stemme, eller andres. Men først og fremmest mit hovedinstrument, klaver. Klaverets kompakte, perkussive tone går direkte ind; kan give hovedpine og påvirker som regel mit humør..

Det (eneste) jeg ikke har fået information om ved at læse her, er at jeg har konstateret at forvrængningen/overtonen er frekvensbestemt. Den forkommer på 'bad ear-days' i næsten hele registeret, men er altid i særdeleshed styg fra 1 1/2 oktav over nøglehul C og opefter. Ofte er det specifikke toner - i går var det F og F# - som jeg, i nævnte oktav, ligefrem må undgå for ikke at få ondt i hovedet. Også ved lav lydstyrke, og med propperne i.

Min nuværende strategi er at bevare roen og holde muligheden åben for, at det forsvinder ligeså pludseligt som det kom. Men hvis du har mødt nogen der beskriver det samme som jeg..?
Jeg skal selvfølgelig til et generelt og grundigt tjek, og vil gerne det rigtige sted hen. Har du et sted du vil anbefale?

Mange hilsener
Mathias


#68 - Henrik svarer Henriette 11. maj 2009 kl. 13.52

Kære Henriette. Det glæder mig, at du har det godt nu. 25dB er temmelig kraftig dæmpning, normalt passende for trommeslagere og meget højtspillende. Det skulle bestemt være rigeligt. Jeg ville faktisk tro, at det var i overkanten af beskyttelse, men det er individuelt. Den vigtigste prøve er, om du kan arbejde med proppere i ørerne, orientere dig i musikken og ikke har forøget tinnitus efter at have spillet. Hvis det er sådan synes jeg bestemt, at du har fundet din måde at klare problemet på. Til lykke med det!
Bedste hilsener og held med dit arbejde!
Henrik

#67 - Henriette 10. maj 2009 kl. 17.50

Hej Henrik

Først tak for dine svar, da jeg sidste sommer fik tinnitus. Jeg har det rigtigt godt igen og arbejder stadig som musiklærer i folkeskolen. Min chef har bestilt lydniveau måling, men det er ikke blevet gjort endnu. Det er jeg rigtig spændt på, for jeg er bange for at lydniveauet i mine sampilstimer er rimelig kraftig. Jeg har da også 25 db musikerværn i, når jeg underviser. Tror du det er nok beskyttelse? (jeg har 5-7 timers sampil/bandog ugen)

de bedste hilsner
Henriette G.

#66 - svar til Maria 5. maj 2009 kl. 13.56

Hej Maria. Reaktionen med distortion forårsages altså af kraftig volumenbelastning og er ikke frekvensbestemt. Det gør det noget mere forståeligt, fordi så betyder det vel, at hvis du IKKE udsætter ørerne for den høje volumen, kan du undgå distoritionen? Er det sådan? Logisk set kunne du måske have glæde af nogle ørepropper, som dæmpede så tilpas lidt, at du undgik den kraftige volumen? Man kan få formstøbte propper med helt ned til 9 dB dæmpning.
Jeg konsulterer en læge for at få en second opinion. Min egen fornemmelse siger mig at det er ørerets egen måde at forsøge at dæmpe på. Men jeg er ikke læge. Derfor spørger jeg een.
Venlig hilsen
Henrik


#65 - Maria Just 5. maj 2009 kl. 13.09

Hej Henrik,

Det forekommer ved store belastninger, og jeg har kun oplevet det mens jeg selv har spillet (klarinet) i orkester, hvor jeg nok giver lidt mere end når jeg øver... Jeg synes ikke jeg har kunnet tilknytte det til bestemte frekvenser, i hvert fald ikke det jeg selv ahr spillet, da det båede er opstået når jeg har spillet høje og lave toner. Kan selvfølgelig ikke sige mht. musikken omkring mig... Men har båede oplevet det når jeg har siddet i nærheden af trommer og tromboner.

Håber det kan give lidt afklaring!

#64 - Henriks svar til Maria 4. maj 2009 kl. 14.31

Hej Maria. Så nåede du så langt. Det er da godt, at ørelægen giver en forklaring, som kan berolige dig i dit arbejde som musiker. Jeg vil dog gerne vide, om det er ved overskridelse af lydniveauer, at forvrængningen opstår, eller om det også er ved lav volumen? Knytter forvrængningen sig til en bestemt frekvens? Er der eftervirkninger - typisk efter en koncert?
Bedste hilsener
Henrik

#63 - Maria Just 28. april 2009 kl. 15.57

Hej igen,
Nu har jeg været til ørelæge igen... Han kan ikke umiddelbart konstatere at der er noget i vejen med mit øre. Hans mening er, at når mit venstre øre forvrænger lydene, vha. nogle indre muskler, så hænder det, at disse muskler kramper, hvilket så skulle give den "skrattende"/"knasende" lyd.
Ud over at det jo ikke som sådan er godt at øret er nødsaget til at forvrænge de alt for høje lyde, så skulle der ikke være noget risikabelt i det.

Håber du kan bruge det :o)

Jer er i hvert tilfælde lidt mere rolig efter hans fortolkning.

#62 - Liselotte 23. marts 2009 kl. 16.04

Kære Liselotte. Jeg prøver at svare ud fra de oplysninger, du giver mig, men jeg kunne godt bruge nogle flere! Som jeg forstår det har du for otte uger siden haft forkølelse og mellemørebetændelse.
Især mellemørebetændelse kan sænke høretærsklen midlertidigt, dvs., at du hører dårligere i perioden med betændelsen. Hørelsen kommer så igen, så du hører godt som du plejer. Men mens du har hørenedsættelse, kan tinnitus lyde højere end den plejer. Tinnitus er en indre lyd, og hvis din hørelse ikke opfanger de ydre lyde så godt som den plejer, vil du høre tinnitussen tilsvarende kraftigere.Sagt på en anden måde: Normalt vil de ydre lyde camouflere en del af tinnitussen, men når du ikke hører de ydre lyde så godt, kan de ikke længere "dække" så effektivt over tinnitussen.
Det høreapperat, som du taler om hedder en masker (udtales som på engelsk. Eller et desensibilliseringsapperat. Det er en lille høreprop med lyd i. Lyden er såkaldt hvid støj, nærmest en susen, som man kan skrue op og ned for. Formålet er at aflede opmærksomheden fra tinnitussen og give dig en følelse af kontrol, ved at du selv kan regulere lydstyrken.Disse apperater kan lånes hos din nærmeste høreklinik.(slå op i telefonbogen eller gå på nettet).
Du skriver om en depression og at din medicin ikke virker. Du skal regne med 4-6 uger fra medicinen tages til virkningen opstår. Det er vigtigt at du er i kontakt med din læge for at sikre, at dosis er rigtig.
Den bedste effekt af de antidepressive midler fås ved kombinaktion med samtaleterapi, hvoraf den såkaldte kognitive terapi normalt anbefales.
Det synes jeg ligeledes, at du skulle snakke med din læge om.
Husk nu, at du ikke vil blive ved med at være så generet af tinnitus. Det vil lægge sig, så du kan tænke på andre ting, som giver dig glæde. Og husk også at man hverken bliver døv, sindssyg eller må holde op med at spille, fordi man har fået tinnitus. Så ta det roligt, Liselotte, det skal nok blive godt igen.
Bedste hilsener
Henrik

#61 - Liselotte Alminde 23. marts 2009 kl. 15.00

jeg går på 8 ge efter forkølelse og melem øre betændelse.
Har fået svær depression pga det. Denne er jeg i medicinsk behandling for, men det hjælper ikke. Har hørt om åbne høreapperater, de såkaldte tinnitusmaskere. Har du hørt om, kender du til disse ?
jeg er så angst desperat og fortvivlet over den tinnitus.
mvh
Liselotte

#60 - svar til Maria Just 7. februar 2009 kl. 00.43

Kære Maria.
Tak for dit indlæg. Jeg må først sige, at jeg er ved at undersøge nærmere, hvad den mislyd, du beskriver, kan skyldes. Jeg har nogle muligheder for at konsultere fagfolk om det og når jeg har det klart, vil jeg vende tilbage.
Men jeg kan sige, at jeg selv har oplevet noget lignende fra scenemonitorer på kraftig volumen. Det føltes, som om mit ene øre "lukkede af" i forbindelse med en skrattende lyd. Nærmest som en forvrængning. Jeg opfattede det som en overbelastning af systemet og når det er det, gælder det om at undgå overbelastningen. Det kan naturligvis være svært i din situation, og jeg synes at du igen skulle konsultere din ørelæge - evt. få en second opinion fra en anden. Jeg er klar over, at det ikke er et særligt brugbart svar, men jeg håber at kunne svare mere præcist senere. Bedste hilsener, Henrik

#59 - Maria Just 1. februar 2009 kl. 17.21

Hej Henrik
Jeg har læst en del af brevene og dine svar, og kan se at du vist er i gang med at undersøge lidt vedr. 'skratten' og 'buldren' i ørene...
Jeg spiller klarinet, og har gjort det i mange år. For et par år siden oplevede jeg in imellem,n år jeg var ude og spille med orkester, at jeg, imens jeg selv spillede, fik en skratten i venstra øre, og at jeg imens det stod på ikke rigtig kunne høre de andre. Når jeg så selv stopper op, bl.a. fordi det er ubehageligt, holder den skrattene lyd op... Hvis jeg fortsætter med at spille, hænder det at det sker igen...
I går var jeg inde og øve med et orkester, og der er jo rimelig høj volumen, og oplevede flere gange under øvningen at den skrattene lyd forekom!
Jeg kan forstå på dig (og andre) at det kan være overfølsomhed overfor den høje lyd, men jeg oplever det somsagt kun imens jeg selv spiller... Jeg har i en anden forbindelse været ved ørelæge og har fået målt min hørelse - den er helt i top...

Håber du kan finde ud af noget - for vil gerne vide om jeg har grund til at skulle passe ekstra på, eller om det er noget man kan få til at gå væk...

Mange hilsener
Maria

#58 - Nyudsprunget guitarrist med sarte ører.... 20. november 2008 kl. 20.53

Er det muligt at få høreskader af en akustisk guitar? Tidligere i dag fik jeg ondt i ørerne da jeg spillede på den... På nuværende tidspunkt har jeg ingen høresakder, dog meget sarte ører (får ondt i dem af næsten ingen ting...) og kom derfor til at tænke på, om jeg derfor ødelægger mine ører af at spille på guitar?

#57 - tina 20 år 30. oktober 2008 kl. 15.26

jeg har haft tinitus i 4 år nu, det begyndte med en hyletone som folk er vant til en gang i mellem så nu er det kommet susen for begge ører som går op i hovedet. øre lægen siger jeg ikke har noget, fordi jeg ikke har nedsat hørelse. hmm, men har en del susen, hvordan skal jeg ignorer det?
Kan det gå væk igen?

#56 - Henriette 14. august 2008 kl. 13.20

Kære Henrik

Tusind tak for dit svar! Det giver mig noget at arbejde ud fra.

kh
Henriette


#55 - Kære Henriette 14. august 2008 kl. 09.02

Tak for dit brev. Det er helt rigtigt af dig at søge hjælp, og selv om det er nogen tid siden, jeg har besøgt Bispebjerg, er jeg sikker på, at du får en god vejledning der.
Jeg er umiddelbart enig med psykologen. Når man fokuserer meget på sin tinnitus, lægger man meget mærke til den og evt. forandringer i volumen, som naturligt opstår. Min egen tinnitus kan opleves temmelig forskellig i volumen, men den falder tilbage til sit oprindelige niveau.
Strategien er at fokusere væk fra tinnitussen. Det lyder banalt, men det drejer sig om at "gi sig selv fri" til at blive optaget af noget andet, så man glemmer t. for en stund. Det er vejen frem, Henriette!
Jeg tror ikke at et høreværn med en digital limitor, der cutter volumen over en vis styrke, er sagen i dit tilfælde. Det er store, klodsede værn (i al fald dem jeg kender til) og det vil bare skabe yderligere, negativ opmærksomhed på din t. i dit arbejde på skolen.
Hold dig så godt du kan fra larm. Undersøg, hvilke muligheder, der er for at dæmpe lokalerne på skolen, evt dele børnene op engang imellem. I min bog anviser jeg en række muligheder. Hold pauser, hvor du giver din hørelse fred. Undgå total stilhed, for der kan tinnitus forekomme høj. Lad en radio køre, spil lidt dæmpet, (gerne intetsigende!) musik, altså lad en eller flere svage lydkilder hjælpe din hjerne til at fokusere væk. Og et lille, hjemmelavet trick: Forestil dig at du siger til din tinnitus: "Så! Nu sætter jeg mig hen og virkelig lytter til dig! Lad mig SÅ høre, hvad du kan!" På den måde kan du styrke følelsen af, at det er dig, der er kvinde i huset. Du bestemmer over din t. ikke omvendt. Og det sjove er, at man ikke kan holde koncentrationen om t. ret mange minutter - eller sekunder!
Jeg håber, du kan bruge noget af dette. Du er altid velkommen til at vende tilbage med spørgsmål.
Bedste hilsener
Henrik


#54 - Henriette 13. august 2008 kl. 20.39

Hej igen Henrik

Jeg har været på Bispebjerg Hospital med min nye (høje) tinnitus. Psykologen der siger at jeg ikke skal være bange for at mit job som folkeskolelærer kan gøre min tinnitus ENDNU værre. Men det er jeg. Hvad synes du? Hørepsykologen mener at jeg har psykosomatiseret mig til den nye højr tinnitus. Hmm ..kan det være rigtigt?

Jeg overvejer at købe et digitalt høreværn som skærer lyde over ce. 80-85 Db væk.

kh Henriette

#53 - Henriette 18. juni 2008 kl. 17.53

Hej Henrik

Tak for dit svar! Min hjerne havde lært at overhøre min gamle tinnitus, og jeg håber den kan gøre det sammen med denne nye t. !!

Man skulle tro at det hjalp mig at have prøvet det før, men det gør det ikke :-( ! Lige nu har jeg sat newage musik på og vil prøve om jeg kan se tv uden at høre t. så meget.

Tak for at din brevkasse, Henrik!



#52 - Svar til Henriette 18. juni 2008 kl. 07.28

Hej Henriette. Det er svært, for ikke at sige næsten umuligt, at gradsinddele tinnitus, som man fx gør ved forbrændinger. Du ved, 1. 2. og 3. grads.
Tinnitus er "subjektiv". Man kan ikke "vise" den til nogen, ligesom det er svært at beskrive nøjagtigt "hvor ondt, det gør."
Men det er klart, at umiddelbart virker det dominerende, at du kan høre t. gennem lydene fra et tv, der er skruet op. Men du skal medregne, at du lige nu er meget optaget af din t. og naturligt nok fokuserer, dvs. lytter efter den.
Men jeg selv kan - hvis jeg vil - stort set altid høre min t. - fx. når jeg går ned ad en trafikeret gade. Eller mens jeg snakker med nogen.
Men min hjerne og mig har lært, at t. ikke er en farlig lyd. Derfor hører "vi" den ikke som en generende, anmasende lyd - i det meste af tiden. Jeg bruger selv et lille, hjemmelavet trick. Når t. er påtrængende, sætter jeg mig ned og "siger": "Kom så, lad mig SÅ høre hvad du kan!" Det lyder spøjs, men det virker. Jeg kan kun holde koncentrationen på t. i meget kort tid.
Så - hold modet oppe! Øv dig i at tænke væk fra t. Det vil lykkes for dig som for andre. Og fint, at du har bestilt tid hos en speciallæge.
ps. På høreklikker har de forsk. hjælpemidler, fx. en såkaldt masker, som er et høreapparat, der udsender en camouflerende, hvid støj. Jeg har beskrevet det altsammen i min bog Pas På Ørerne, som pt. er udsolgt fra forlaget, men kan lånes på bibl.
kh Henrik

#51 - Henriette 17. juni 2008 kl. 19.22

Hej Henrik

Jeg glemte at sige, at jeg har bestilt til hos hørelæge i næst uge.

#50 - Henriette 17. juni 2008 kl. 19.10

Hej Henrik

Jeg skrive lige igen. Så lidt TV efter at have læst dit brev, men tinnitusen larmer og larmer og uroen/panikken kom.

Er det ikke ekstraordinært at man kan høre sin tinnitus mens TV'et er skruet godt op?

mvh
Henriette







#49 - svar til Henriette 17. juni 2008 kl. 18.55

Hej Henriette - det glæder mig, at du blev beroliget lidt. - Henrik

#48 - Henriette 17. juni 2008 kl. 16.01

Hej Henrik

Tak for dit svar :-) Det hjælper at høre fra en erfaren tinnitusmusiker !!!!

#47 - svar til Henriette 17. juni 2008 kl. 14.33

Hej Henriette.
Jeg kan godt forstå din uro. Det er en yderst normal reaktion. Ikke desto mindre har jeg selv prøvet noget lignende - altså at en tinnitus "rejser sig"
for efter nogen tid at lægge sig igen og vende tilbage til sit normale leje.
Jeg vil altid angefale, at gå til en speciallæge (øre-næse- hals) for at få undersøgt hørelsen. Husk, at noget så banalt som en klump ørevoks kan have betydning for tinnitus. Derfor, Henriette, få lige ørerne checket og tag det i øvrigt roligt, for oplevelsen af den øgede volumen på t. vil efter al sandsynlighed forsvinde ind til det sædvanlige leje.
Det lyder så nemt, men: Tænk på noget andet, undgå stilhed og larm. Jeg er sikker på, at det går i sig selv.
Kærlig hilsen og god sommer
Henrik

vh Henrik



#46 - Henriette 17. juni 2008 kl. 13.32

Hej Henrik

Jeg er musiklærer og har i 10 år ikke været generet af min tinnitus. Jeg har derfor ikke været så påpasselig som jeg skulle have været, og har fornylig været til koncerter uden at bruge høreværn.

Det betyder at jeg for 14 dage siden fik en ny meget ubehagelig tinnitus. Jeg meget psykisk påvirket af det og har brug for lidt opmuntring.

Denne paknikfase jeg er i er SÅ ubehagelig.

kh
Henriette

#45 - Svar til Anders 15. april 2008 kl. 11.20

Kære Anders. Som udgangspunkt er det godt, at du har fået dine ører undersøgt af læge(r). Og - igen som udgangspunkt - er det tvivlsomt, om jeg kan bidrage med et svar, når de ikke kan!
Men: For mig lyder det som om du lider af hyperacusis, dvs. overfølsomhed for lyd. Sagt på en anden måde: at lyd kan gøre ondt i ørerne. De fleste mennesker har "hadelyde", som f.eks. når en negl skratter ned af en tavle, en knivsæg mod porcelæn, et bremsende tog i en undergrundsbane osv. Den, der har hyperacusis oplevet "normale" lyde som belastende eller direkte smertefulde.
Du har ret - klirren med porcelæn er slemt. Også jeg har forsøgt tricket med at slippe for borddækning og opvask :-), men den gik ikke hjemme hos os.
Nu ved jeg ikke om din lydoverfølsomhed er opstået pludseligt eller om det er kommet løbende, men du skal selvfølgelig prøve at undgå lyde, der gør ondt. Samtidig skal øret vænne sig til et normalt støjniveau, så det er ikke nogen god ide, at lukke sig helt ude fra støj.
Jeg ved ikke i hvor høj grad forvrængninge af afhængig af volumen, og de øvrige symptomer kender jeg ikke.
Men jeg vil trække på mit faglige bagland og svare dig senere. Selvfølgelig må der være en forklaring, og mens jeg undersøger, hvad jeg kan, kunne du måske søge en "second opinion" hos en anden læge? Venlig hilsen
Henrik

#44 - Anders 14. april 2008 kl. 20.34

Kære Henrik Strube,

Jeg har igennem længere tid døjet med (hvad jeg tror er) lydoverfølsomhed og forvrængning på mit højre øre. Min hørelse er faktisk stadig perfekt på begge ører, men jeg generes til tider meget af, at alting skratter eller "lukker af" på højre øre. Diverse læger/ørelæger har ikke lige kunnet give mig et svar på, hvad der er galt, så efter at have læst her og der, har jeg givet mig selv en diagnose :-)

Jeg oplever, at problemet er større, når jeg bukker mig ned - f.eks. når jeg støvsuger. Dette siger mig, at der er et eller andet med trykket, som også har en indflydelse. Endvidere kan jeg høre forholdsvis høj musik i bilen, men så snart jeg selv begynder at synge med (eller åbner munden), reagerer mit øre voldsomt...

Har du hørt om symptomer af den slags?

Klirren med porcelæn er noget af det værste (måske skulle jeg droppe de huslige pligter), så måske er det også frekvensbetonet...?!?

Oh well. Det var lige mine spørgsmål.

På forhånd tak.

Anders

#43 - svar til "den afventende" 27. marts 2008 kl. 14.24

Kære Afventende.
Tak for dit spørgsmål.
Det er noget individuelt, hvor lang tid der går før t. lægger sig efter en overbelastning, som den, du beskriver, derfor også svært at fastsætte hvad der er "normalt".
Man bør dog skelne mellem en midlertidig tinnitus og en permanent.
Den midlertidige lægger sig ofte efter en god nattesøvn.
Den permanente vænner man sig gradvist til efter en periode, som også er individuel. Nogle siger 5 mdr. andre siger mere.
Men har man stadig susen/ringen for ørerne en uge eller to efter overbelastningen, vil jeg mene, at man har en permanent t.
Man kan så - gennem forskellige teknikker forkorte ventetiden. Det blir for langt her, men i hovettræk: Man taler om "positiv distraktion", dvs. at lade sig optage, koncentrere sig om, blive væk, i noget, som virkelig optager een. Man taler om at undgå både stilhed og larm osv. Du kan evt. læse videre i min bog, som du har bestilt på biblioteket.
God ide med at gå til læge 4. april. Alene afmystificeringen er hel bredende.
Held og lykke med det, og vend endelig tilbage, hvis jeg kan hjælpe.
Henrik

#42 - svar fra Henrik til "Fritidsmusikeren" 27. marts 2008 kl. 14.14

Hej Fritidsmusiker.
Det glæder mig, hvis du kan bruge min bog og brevkasse til noget positivt.
Du skriver, at du fik konstateret en høreskade i det højfrekvente lydområde og ved samme lejlighed tinnitius + lydoverfølsomhed på venstre øre og tinnitus alene på det højre. Du irriteres nu og da af både tinnitus og overfølsomhed og det går op og ned.
Først - at det høres mere ller mindre kraftigt, eller helt forsvinder/man glemmer begge dele er normalt. Det er enkelt afhængigt af, om man er optaget af andet, der tager ens opm ærksomhed. Lydgener kan som bekendt opleves forskelligt, alt efter hvilket humør, sindstilstand, man er i. Jo mere man er "ovenpå", des mindre fylder tinnitus og lydoverfølsomheden. Så det er ganske normalt - ja, det peger ligefrem i en retning, man måske kan gøre noget ved! Det, bevidst at arbejde frem mod større tilfredsstillelse og glæde ved livet hjælper på de gener, man rager til sig.
Om du kan/skal fortsætte med at spille på samme måde som før?
Jeg er jo ikke læge, men bygger min viden på selvstudier. Men min tommelfingerregel er, at man kan fortsætte, hvis tinnitus ikke forværres efter musikken.
Dert fortæller du jo, at DIN gør, og derfor må du i hvert fald udvise stor forsigtighed.
Jeg synes, du skal rådføre dig med en ørelæge på en høreklinik. Hun eller han kan vurdere dit specielle tilfælde. Også den "buldren", du nævner.
Jeg vil dog sige, at jeg ikke umiddelbart kan tænke mig en kraftigere dæmpning end 25 dB. Det er meget!
Det fænomen, du beskriver som "komprimering i ørerne" kaldes occlutions-effekt. Det er samme fænomen, som når man holder sig for ørerne og oplever egenlyden, talen og sang forandret.
Denne uønskede effektt kan reduceres ved at bestille hørepropper med ekstra lang
stilk, hvilket er aktuelt for blæsere og sangere især.
Jeg har ikke selv de store problemer, nu du spørger. For mig handler det om at skrue lidt ned, få et godt monitorbillede, hvile ørerne mellem jobs osv.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til lidt. Du må ikke tabe modet. Det er min erfaring,efter at have talt og skrevet med rigtigt mange med lignende problemer, at det falder til ro og at generne stille og roligt reduceres.
Bedste hilsener
Henrik


#41 - Fritidsmusikeren 26. marts 2008 kl. 09.02

Hej Henrik Strube

Allerførst tak for en god brevkasse og en fantastisk bog…
Jeg er fritidsmusiker med omkring 20-25 duo jobs på mindre spillesteder og privatfester om året.
For lige godt 12 mdr. siden pådrog jeg mig en høreskade på begge øre ved en uheldig lydprøve, hvor propperne ikke var kommet i endnu. Jeg fik lavet en audiologisk undersøgelse på sygehuset som viste et mindre V-dyk i hørelsen ml. 6000-8000Hz under 30 DB på begge øre.
Ved samme lydprøve har jeg fået tinnitus på begge øre, dog mest hørbar på mit venstre øre. Samtidig med det, er jeg blevet meget lydoverfølsom også mest på mit venstre øre.
Umiddelbart lige efter skaden skete aflyste jeg alle mine jobs resten af året, da jeg var bange for at forværre min tinnitus og lydoverfølsomheden.
I en lang periode er det gået OK… Der er tider, hvor jeg ikke lægger særligt meget mærke til tinitussen og hvor min lydoverfølsomhed er til at overskue, og andre gange blusser det op igen og er temmelig irriterende. Er det normalt at det skifter i styrke osv.?

For omkring 2 uger siden besluttede jeg mig for at prøve det af med musikken igen. Vi spillede på et lille spillested med omkring 100 gæster. Vi er kun to på guitar og sang igennem et PA-anlæg, så musikken bliver ikke voldsom høj vil jeg mene. Jeg brugte under hele koncerten og i pauserne osv. mine 25Db. formstøbte ørepropper. Alligevel er min tinnitus blevet forværret betydeligt og også min lydoverfølsomhed. Til med er min tinnitus i mit højre øre også begyndt at bide fra sig mere end før. I dagene efter jobbet var jeg øm i øret og der var ligesom en stikkende smerte i øret… men under selve koncerten synes jeg ikke at det var specielt højt. Når jeg har propper i ørene føler jeg dog at lyden komprimeres i ørene, og når jeg synger, kan det godt virke højt inde i hovedet og for ørene… men dette er vel ikke skadeligt da propperne er i øret?
Er nu blevet bange for at tage ud og spille igen da jeg ikke ønsker at forværre min tinnitus og lydoverfølsomhed yderligere.
Tror du at den forstærkede tinnitus og lydoverfølsomhed vil falde igen efter noget tid… eller vil du mene at den nu har fået et hak mere?
ER meget i tvivl om jeg skal holde permanent med musikken eller om kan jeg sikre mig på anden vis end med mine 25DB ørepropper… Jeg ved at du stadig spiller en del jobs og klare det fint… Har du måske nogle gode fifs eller erfaringer som jeg kan bruge i min situation?
Jeg har et andet problem som også er kommet i forbindelse med den skade i øret. Ved høje pludselige lyde er der noget som hopper/buldre i mit venstre øre. Det komme også, hvis jeg selv snakker meget højt… Har du nogensinde hørt om dette fænomen før?
Jeg ved at det var mange spørgsmål, men håber på at du har tid til at svare da jeg må indrømme at det er lidt svært i øjeblikket…

Med venlig hilsen

Fritidsmusikeren


#40 - Den afventende 20. marts 2008 kl. 00.47

Hej Henrik Strube.
Jeg var den. 7. marts 2008 til Brandos koncert, hvilket snart er 2 uger siden.
Lydniveauet var til tider øresmertende højt. Havde "summen" i specielt det højre øre efter koncerten. Regnede med at det var ovre næste dag. Har det p.t. i ørerne som om, at jeg er kommet hjem for nogle timer siden efter en "almindelig" koncert. Problemet er selvfølgelig størst, når der er ro. Er selvfølgelig nu bange for varigt mén (tinnitus).
En person fra Høreforeningen siger, at NOGLE mener, at den "akutte periode" kan være ca. 5 måneder. (Måske er sandheden, at "man" har lært at leve med det efter 5 måneder - dvs mindre fokusering på problemet). Hvor lang tid mener du der bør gå, hvis det skal gå over af sig selv? Se evt dit svar fra d. 13. nov. 2006.
I TV har jeg set nogle under hypnose, der fx ikke kan se en rød farve, eller som ikke kan tælle til 10 uden at "glemme" tallet 7. Kan man under hypnose få "tinnituslyden" væk? Hvad er din holdning/erfaring? Søg evt. under "hypnose" og "tinnitus" på Google.
Skal til hørelæge d. 4. april.
Har reserveret din bog på biblioteket og læst alle dine svar vedr. tinnitus og høreskader på MUSIKEREN. (Har øget min optimisme).
Jeg er snart 49 år. (Jeg ved selvfølgelig godt, at sportsskader og nok også høreskader/tinnitus bliver sværere at slippe af med, jo ældre man bliver).
På forhånd tak.
MVH Den afventende (Den 20. marts 2008)

#39 - Forsinket svar til Andreas, 20 år 17. januar 2008 kl. 12.14

Kære Andreas. Undskyld mit sene svar - jeg er kommet til at overse dit brev, det er jeg ked af. Du er meget velkommen til at skrive til mig igen, så skal jeg straks svare.
Jeg forsøger alligevel nu: Du er formentlig kommet videre, da den episode du skrev om stammer fra november 2007.
Jeg håber, du har fået dine ører undersøgt og fået en høreprøve. I min bog "Pas på Ørerne" (prøv evt. biblioteket)kan du læse om, hvbad en grundig undersøgelse bør indeholde.
Du spiller trommer, som i denne forbindelse er et af de problematiske instrumenter, fordi der er så mange peaks. Et lilletrommeslag kan således komme op på 130dB, alt efter hvilke tromme det er og hvor hårdt trommeslageren slår.
Derfor mener jeg at hørepropper er relevante, især for genrer, hvor der knaldes hårdt til lilletromme - og bækkener. Du oplyste ikke om hvilken dæmpning dine propper har?
Det er en god ide, som du spørger til, at give ørerne hvile. Men - hvis man har en tinnitustone, skal man undgå total stilhed OG larm. Stilhed, fordi man så bemærker tinnitussen, larm, fordi man risikerer at overbelaste og forværre skaden.
Hvor højt er for højt? Det spørgsmål lader sig ikke besvare nøjagtigt, for der er en vis grad af forskellighed, mennesker imellem. Selvfølgelig er det generelt en god ide, at holde sig under de anbefalede niveauer. De to faktorer, som er afgørende er Hvor højt?/ Hvor længe? I industrien er grænsen på 85dB lagt fast ud fra en otte timers arbejdsdag.
Det vil sige, at man kan "tåle" det dobbelte i 4 timer. Det dobbelte af 85dB er 88db (skalaen er logaritmisk), det dobbelt igen, 91dB i to timer osv.
Når du læser og arbejder med projekter, som kræver dyb koncentration, som du skriver, synes jeg, at du skulle eksperimentere med at have en svag lydkilde kørende - en radio, måske lidt musik, som ikke kræver opmærksomhed eller anden baggrundslyd, som afleder opmærksomheden fra tinnitus.
Virker det ikke, så kontakt din lokale høreklinik og bed om at par tinnitus-maskere. Det er små ørepropper, som udsender hvid støj, som man selv kan regulere i styrke. Jeg har selv prøvet det. I begyndelsen af min egen tinnitusperiode var de faktisk en hjælp.
Jeg håber du kan bruge dette. Skriv gerne igen og læs det andet af mine seneste svar, der er måske også lidt, du kan bruge.
Bedste hilsener
Henrik-

#38 - Mikael 17. januar 2008 kl. 12.05

Ok... Så jeg kan godt foresætte:) Jeg passer meget på, men er bare nervøs for at min hørelse er mere skrøbrelig end før. Mit høre tab viser sig, på venstre øre, fra 4000 og opefter. I starten er det et tab på 10-15 db, men det bliver værre ved 6000 og endnu værre ved 8000.
Men jeg har ikke en større chance for skader fordi jeg i forvejen har en så?

Heldigvis fungerer mit højre øre fuldstændigt normalt, og derfor oplever jeg ingen problemer:)

Mange tak for svaret:)

#37 - l 20 år og fritidsmusiker 17. januar 2008 kl. 11.44

Tak for dit brev. En høreskade kan skyldes mange ting, men det er rigtigt, at hvis man har overbelastet hørelsen, kan det logisk nok stamme derfra. Men der er også andre mulige årsager, og dertil kender jeg for lidt til din historie.
Tinnitussen skal du tage roligt. Det vil du også læse i de andre besvarelser jeg har givet her på siden. Sandsynligheden for at den træder i baggrunden ogh at du "glemmer" den til daglig er meget stor. Sådan går det for langt de fleste.
Så tag det roligt!
Det er dog fornuftigt, at du er opmærksom på ikke at overbelaste din hørelse, og at du er klar over, at en signing i tinnitusvolumen efter kraftig lyd, sandsynligvis er et tegn på at din hørelse har været overbelastet.
Det gælder både når du spiller og lytter til f.eks. Mp3. Passer du på lydstyrken, mener jeg ikke, at du behøver at være bange for - eller stoppe med - nogen af delene.
Hørepropperne skal kun dæmpe så meget, som nødvendigt ikke en decibel mere! Ofte ser man, at volumen bliver skruet op, når propperne sættes i, eller at lydbilledet bliver så forandret at det er generende - og så er vi jo lige vidt!
15db er en standard-dæmpning, som mange bruger. Og hvis I maks kommer op på 95dB, når I spiller, så skulle du være fint ovre på den sikre side.
Men ikke alt vedrørende hørelsen kan måles. Du skal bruge din sunde fornuft og lægge mærke til om tinnitus "rejser sig" efter høj lyd.
Du behøver altså ikke at være ked af det. Hvis det var mig selv, ville jeg droppe bekymringerne og fortsætte med musik, blot være opmærksom på det, jeg har nævnt.
Bedste hilsener
Henrik

#36 - Mikael 13. januar 2008 kl. 18.17

Hej Henrik

Jeg er 20 år og er fritidsmusiker. For ca. 4 mdr siden var jeg til session og fik konstateret at jeg havde nedsat hørelse på mit venstre øre - (havde aldrig tænkt over det før det), hvilket gøre at de høje frekvenser er utydelige på venstre øre, og en mdr derefter fik jeg tinnitus i mit venstre øre (lagde i hvert fald først mærke til det der).

Høreskaden fik jeg efter at have spillet el-guitar i 2 år uden høreværn (tror jeg), og min tinnitus fik jeg efter i en periode at have hørt meget mp3 i afspiller - hvilket jeg ikke gør længere.

I starten tog jeg ikke meget notits af min høreskade, da jeg ikke vidste noget om det overhovedet. Jeg er dog efterhånden, efter jeg har fået større viden, gået hen og blevet bekymret for hvor stor chancen er for at min hørelse skal blive dårligere når jeg spiller... Idag spiller jeg med 15db ørepropper og vi spiller generelt ikke sindsygt højt, men kommer nok maks op på 95 db.
Det skal lige siges, at på nuværende tidspunkt generer mine høreskader mig slet ikke når jeg spiller, så jeg vil bare gerne vide hvordan jeg holder skaden "statue quo":)

Mit spørgsmål er hvordan jeg skal tackle denne høreskade?

Hvordan jeg som musiker skal forholde mig til den?

Hvad jeg skal gøre for at undgå at min hørelse bliver skadet yderligere og hvor meget skal en øreprop dæmpe for lyden? :)

På forhånd tak for svaret, jeg er en smule fortvivlet og forvirret:)

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.