af Karen Bendix

Alexanderteknik er en af de træningsformer, mange musikere benytter sig af. Arbejdet med både kroppen og det mentale er en god cocktail for professionelle musikere.

Sangerinden Nina Björk Eliason har undervist i Alexanderteknik på bl.a. Syddansk Musikkonservatorium.

Sangerinden og organisten Nina Björk Eliason har undervist i Alexanderteknik i 19 år bl.a. på Syddansk Musikkonservatorium. Hun havde selv oplevet en stor hjælp gennem Alexanderteknik efter gennem en længere periode at have haft problemer med sin stemme, spændinger i nakken og manglende fokus på scenen. Og da hun ikke kunne finde hjælp hos sin sanglærer, begyndte hun at få timer i Alexanderteknik. Efter kort tid oplevede hun en stor lindring i nakken, en bedre klang i stemmen og ikke mindst fokus og nærvær på scenen.

Hvad er Alexanderteknik?

F.M. Alexander fandt ud af to fysiologiske ting om, hvordan vi er designet, fortæller Nina Björk Eliason: ”For at vi skal kunne fungere motorisk optimalt, er det vigtigt at hovedet er en forlængelse af vores rygsøjle, og at hele rygsøjlen er lige fra haleben til kraniekant, så kraniet balancerer øverst på rygsøjlen. Det gør, at beskeder fra hjerne til krop kommer godt igennem systemet, og at vores motorik fungerer hensigtsmæssigt. For det andet fandt han ud af, at hvis vi kommer ud af balance i en periode og har misbrugt os selv, holder vi op med at mærke os selv, og så holder systemet op med at virke optimalt. Så det, Alexanderteknikken bl.a. går ud på, er at genfinde de hensigtsmæssige bevægemønstre, vi er født med, og finde retningen opad, så hovedet bliver placeret rigtigt som forlængelse af rygraden. Det kan stoppe uhensigtsmæssige vaner, som kroppen bruger alt for meget energi på.”

Når det går galt

Hvis man forstiller sig et telt, hvor det øverste af forpinden er knækket, så vil den ene side af teltet blafre og den anden være overspændt. Det er det samme, der sker med musklerne på en musiker, der arbejder uhensigtsmæssigt med sin spilleposition, fortæller Nina Björk:
”Hvis man har misbrugt sig selv i for lang tid, stopper energien. Og sidder man i mange timer i samme arbejdsposition fx foran computeren, kommer man let til at knække nakken, så hovedet sidder foran nakken. Øver man mange timer på fx violin eller fløjte, knækker hovedet til siden i forhold til rygraden. Og så kommer der kludder i systemet.”

F.M. Alexander under viser en ung pige i at holde en god position i ryggen.

Fordele for musikere

Der blev på et tidspunkt lavet en undersøgelse i stresshåndtering i Aalborg Symfoniorkester. En tredjedel skulle løbe, en anden tredjedel fik betablokker og den sidste tredjedel lavede Alexanderteknik. Og dem, der klarede sig bedst, var holdet, der gik til Alexanderteknik, fortæller Nina Björk og fortsætter:
”For musikere og andre, der arbejder mange timer i samme position, er det vigtigt, at positionen er god hele arbejdsforløbet. Specielt er det for musikere rigtig vigtigt at fungere godt motorisk, da det er en del af deres instrument. Så har de fået dårlige vaner pga. konstant præstation eller stress, spænder de i kroppen, og så begynder man at bruge kroppen uhensigtsmæssigt. Alexanderteknik er ikke bestemte øvelser, man skal igennem som i yoga eller pilates, men mere et spørgsmål om at ”stemme instrumentet, før man spiller på det”. Altså tune kroppen og den mentale tilstand ind på den rigtige holdning gennem visualisering og bevidsthed om kroppens oprindelige position. Man stopper det forkerte og lader kroppens egne medfødte reflekser styre.”

I Alexanderteknik gælder det bl.a. om at gøre kraniet til en forlængelse af rygsøjlen, så hovedet sidder ovenpå rygsøjlen og ikke knækker til siden.

Psykofysisk metode

Når man arbejder med Alexanderteknik er det både en fysisk træning og et mentalt arbejde med at visualiserer musklerne og kroppen på plads. Så mens en Alexanderlærer bearbejder musklerne, skal musikeren selv visualisere hovedets placering op og skuldrenes retning ud til siden. Det er vigtigt at tænke musklerne ud i de rigtige retninger og få grounding i fødderne på gulvet, fortæller Nina, der ofte har hørt forbedringer i musikernes klang, har set et øget fokus på scenen og oplevet en bedre stresshåndtering fra musikerne, når de har været igennem et Alexanderteknik-forløb.


Faktaboks:

  • Nina Björg Eliason er uddannet på Alexanderskolen i København.
  • Hun anbefaler 30 timer i træk, da man skal ændre fasttømrede vaner.
  • Man kan også tage færre timer, men der skal trænes jævnligt selv

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.