af Karen Bendix

Konflikter er uundgåelige. Og de fleste bands har oplevet større eller mindre sammenstød, der bunder i enten personlige, praktiske eller økonomiske årsager. Få gode tips og råd fra konfliktmægleren om de personlige konflikter, og musikkonsulentens råd til at undgå konflikter af praktiske årsager.

Undgå konflikter af personlige årsager

Konfliktmægler Signe Saxe Jessen giver her 10 gode råd til konfliktløsning:

1. Lyt – især når I bliver stødte, usikre eller vrede. Forstår I ikke hinanden, så udvis forståelse, selvom du ikke er enig. Kort sagt: spørg ind. Accept og imødekommenhed afspænder konflikt.

2. Undersøg, hvad der ligger bag det sagte eller gjorte – spørg direkte og vær oprigtigt interesseret.

3. Bryd våbenkapløbet. Undgå skyldsstafetten, det fører ingen vegne. Gå derimod efter jeres fælles ønsker og mål.

4. Brug Time Out. Når tiden er kritisk, fx lige før I skal optræde. Styr dine reaktioner: gå ud og tæl til ti. Tag det op senere. Lav aftaler om det.

5. Husk, at der ligger skjulte, men som regel gode motiver og ønsker bag enhver uhensigtsmæssig adfærd.

6. Gå efter handlingen, ikke personen. I har vidt forskellige optikker. Døm ikke hinanden - for vi fejlfortolker for ofte – også dem vi kender godt.

8. Dine følelser - og mindst lige så vigtigt: dine reaktioner er udelukkende dit ansvar. Uanset hvad andre gør.

9. Sprog med takt og tone: bliv på din egen banehalvdel. Sig hvad noget gør ved dig. Sig hvad du har brug for.

10. Accepter konflikter, vrede, sårede følelser, skuffelse. Bliv stående i konflikten, løb ikke væk – heller ikke mentalt. Konfliktskyhed medfører sneboldseffekten, dvs. virker konfliktoptrappende.

Hvornår har man brug for en konfliktmægler?

- når samtalerne kører af sporet

- når en grundlæggende mistillid mellem nogle personer skaber dårlig stemning og gør kommunikationen svær

- når I gentagne gange misforstår hinanden, fejlfortolker motiver osv.

- når det er svært at få sagt det, der er vigtigt på en konstruktiv måde

- når det, der er vigtigt IKKE bliver sagt. Fx sårede følelser

- når der lægges låg på følelser af frygt for at støde de andre

- når I har ”noget på hinanden”, og det hober sig op

- når uenigheder bliver personlige

Signe Saxe Jessen er cand.mag. i filosofi og dansk, men har videreuddannet sig til konfliktvejleder og konfliktmægler, som hun har arbejdet som siden 2004. Læs mere på www.goderelationer.dk

I MUSIKEREN maj 09 fortæller Klezmofobia om, hvordan de kom igennem deres konflikter ved brug af professionel konfliktrådgivning. Læs artiklen her!

Mikael Højris

Foto: Morten Fischer

Undgå konflikter af praktiske årsager

Musikkonsulent Mikael Højris har i sin ny bog ’Den ny musikbranche’ gennemgået de økonomiske, kontraktlige og ophavsmæssige årsager, der ofte kan ende i konflikter i bands. Download afsnittet fra bogen her!

Kort fortalt:

”Det absolut bedste man kan gøre er, fra starten at lave en skriftlig aftale internt i bandet/ensemblet. Er stykke papir, der beskriver alt det, som man er enige om. Der er ingen "formkrav" til en sådan aftale.

Hvis konflikten opstår skal man straks søge rådgivning. Det bliver ikke bedre af, at man venter. Konflikter går sjældent væk af sig selv. En neutral udefrakommende person kan hjælpe med at kaste lys på løsninger, som konflikten forhindrer en selv i at se. DMF tilbyder selvfølgelig sine medlemmer denne type rådgivning,” siger Mikael Højris.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.